Nominowani do ORŁÓW 2022 ogłoszeni
Znamy listę Nominowanych 24. edycji Polskich Nagrodach Filmowych ORŁY 2022. Najwięcej szans w wyścigu po Orły będzie miał film w reżyserii Jana P. Matuszyńskiego „Żeby nie było śladów”, który otrzymał aż 13 nominacji. 9 nominacji dostał obraz Wojtka Smarzowskiego „Wesele”, a 7 film „Wszystkie nasze strachy” duetu reżyserskiego Łukasz Ronduda i Łukasz Gutt. Podczas konferencji prasowej Polska Akademia Filmowa ogłosiła apel do filmowców na całym świecie o sprzeciw wobec wojny na Ukrainie – STOP RUSSIAN WAR!
W Konkursie Głównym tegorocznej edycji ORŁÓW, członkowie Polskiej Akademii Filmowej wyłonili nominowanych spośród 71 filmów. W kategorii Najlepszy Film Dokumentalny o nominacje ubiegało się 67 tytułów, zaś w kategorii Najlepszego Filmowego Serialu Fabularnego – 19 produkcji. Polskie Nagrody Filmowe ORŁY są przyznawane dorocznie przez Polską Akademię Filmową od 24 lat. Przyznawane profesjonalistom przez profesjonalistów, ORŁY są dziś jednym z najbardziej pożądanych wyróżnień na polskim rynku filmowym. Pełna lista Nominowanych do Orłów 2022 poniżej.
Podczas konferencji Polska Akademia Filmowa ogłosiła akcję STOP RUSSIAN WAR!
Prezydent Polskiej Akademii Filmowej, Dariusz Jabłoński, ogłosił apel do wszystkich filmowców na całym świecie STOP RUSSIAN WAR! Zwrócił się w nim do Ukraińców mówiąc, że ich kraj jest dzisiaj sercem Europy i walczy za Europę, oraz do Rosjan, oczekując ich odwagi w protestach przeciwko wojnie. W związku z apelem obecni na konferencji przedstawiciele wszystkich polskich organizacji filmowych, którzy od pierwszego dnia wojny wspólnie i solidarnie działają na rzecz pomocy Ukrainie i ukraińskim filmowcom, wznieśli kartki z krwawym napisem na ukraińskiej fladze: STOP RUSSIAN WAR!
Prezydent Akademii wezwał wszystkich, by przestali być niewidoczni w swoim proteście, uwieczniali swój sprzeciw na zdjęciach z kartką STOP RUSSIAN WAR! i umieszczali go w mediach społecznościowych. Zachęcał również do wysłania protestu przede wszystkim do polityków i władz i żądania od nich działań, które mogą natychmiast zatrzymać mord na Ukraińcach.
Drodzy ukraińscy przyjaciele!
Toczycie walkę w naszej obronie, w obronie przyszłości naszej cywilizacji. Nie mamy wątpliwości, że dzisiaj serce Europy jest w Ukrainie. To nie wy macie zasłużyć na Europe, to my musimy pokazać, że na bronioną przez was Europę zasługujemy. Wy sobie Europę już wywalczyliście, swoją ofiarnością, swoim poświęceniem i odwagą – mówił Dariusz Jabłoński.
W ogłoszeniu apelu brali udział przedstawiciele wszystkich polskich stowarzyszeń, które od pierwszego dnia wojny stanęły w obronie Ukrainy i ukraińskich filmowców: Dariusz Jabłoński (Polska Akademia Filmowa), Alicja Grawon-Jaksik (Krajowa Izba Producentów Audiowizualnych); Jacek Bromski (Stowarzyszenie Filmowców Polskich), Natalia Grzegorzek (Polska Gildia Producentów), Marta Szarzyńska (Sekcja Młodych Producentów Krajowej Izby Producentów Audiowizualnych), Tomasz Wolski (Gildia Polskich Reżyserów Dokumentalnych); Marcin Piątkowski (Polskie Stowarzyszenie Montażystów); Agata Strużyńska (Związek Zawodów Filmowych); Krzysztof Rak (Gildia Scenarzystów); Jacek Borcuch, Kinga Dębska, Katarzyna Klimkiewicz, Magnus von Horn, Wojciech Smarzowski, Agnieszka Smoczyńska (Gildia Reżyserów Polskich); Pola Guźlińska i Dominika Dylewska (Gildia Charakteryzatorów); Izabela Kiszka-Hoflik (Stowarzyszenie Kobiety Filmu), Bartosz Piotrowski (PSC – Polish Society of Cinematographers) oraz Mariusz Wilczyński (reżyser, Laureat Orła za Najlepszy Film 2021).
Pełna treść apelu i kartka z napisem STOP RUSSIAN WAR! załączone do komunikatu.
NOMINACJE 24. ORŁÓW, NAGRÓD POLSKIEJ AKADEMII FILMOWEJ:
NAJLEPSZY FILM EUROPEJSKI
– „Anette” reż. Leos Carax (Francja, Meksyk, USA, Szwajcaria, Belgia, Japonia, Niemcy)
– „Berlin Alexanderplatz” reż. Burhan Qurbani (Niemcy, Holandia, Francja, Kanada)
– „Na rauszu” (Druk) reż. Thomas Vinterberg (Dania, Szwecja i Holandia)
– „Ojciec” (The Father) reż. Florian Zeller (Wielka Brytania, Francja)
– „Titane” reż. Julia Ducournau (Francja, Belgia)
NAJLEPSZY DŹWIĘK
– Jerzy Murawski, Franciszek Kozłowski „Furioza”
– Zofia Moruś, Mateusz Adamczyk, Sebastian Witkowski „Mosquito State”
– Mateusz Adamczyk, Zofia Moruś, Bartosz Putkiewicz, Sebastian Witkowski „Najmro. Kocha, kradnie, szanuje”
– Artur Kuczkowski i Tomasz Sikora „Sonata”
– Michał Robaczewski „Sweat”
– Marek Wronko i Krzysztof Jastrząb „Śmierć Zygielbojma”
– Radek Ochnio „Wesele”
– Leszek Freund „Zupa nic”
– Kacper Habisiak, Sebastian Crueghe, Jarosław Bajdowski „Żeby nie było śladów”
NAJLEPSZA CHARAKTERYZACJA
– Dariusz Krysiak „Cudak”
– Alina Janerka „Furioza”
– Waldemar Pokromski, Agnieszka Hodowana „Magnezja”
– Mirosława Wojtczak „Mistrz”
– Pola Guźlińska „Żeby nie było śladów”
NAJLEPSZE KOSTIUMY
– Wanda Kowalska i Paweł Grabarczyk „Ciotka Hitlera”
– Wanda Kowalska i Paweł Grabarczyk „Cudak”
– Dorota Roqueplo „Magnezja”
– Marta Ostrowicz „Najmro. Kocha, kradnie, szanuje”
– Elżbieta Radke „Śmierć Zygielbojma”
– Małgorzata Zacharska „Żeby nie było śladów”
NAJLEPSZY MONTAŻ
– Jarosław Kamiński „Aida”
– Paweł Łoziński, Bartłomiej Piasek, Piotr Wójcik „Film balkonowy”
– Agnieszka Glińska „Lamb”
– Iza Pająk i Laura Pawela „Ucieczka na srebrny glob”
– Krzysztof Komander „Wesele”
ODKRYCIE ROKU
– Iwona Siekierzyńska, reżyseria, „Amatorzy”
– Mateusz Rakowicz, reżyseria, „Najmro. Kocha, kradnie, szanuje”
– Mateusz Kudła, Anna Kokoszka-Romer, reżyseria, „Polański, Horowitz. Hometown”
– Jakub Michalczuk, reżyseria, „Teściowie”
– Łukasz Gutt, reżyseria, „Wszystkie nasze strachy”
NAJLEPSZY FILMOWY SERIAL FABULARNY
– „Behawiorysta” reż. Łukasz Palkowski, Marek Wróbel, scen. Bartosz Janiszewski, Maciej Kazula, prod. Aktiv Media dla TVN Grupa Discovery
– „Klangor” reż. Łukasz Kośmicki, scen. Kacper Wysocki, prod. Opus TV dla CANAL+ Polska
– „Kruk. Czorny Woron nie śpi” reż. Maciej Pieprzyca, scen. Jakub Korolczuk, prod. Opus TV dla CANAL+ Polska
– „Rojst ‘97” reż. Jan Holoubek, scen. Kasper Bajon, Jan Holoubek, prod. Frame Sp. z o.o. dla Netflix
– „Sexify” reż. Kalina Alabrudzińska i Piotr Domalewski, scen. Kalina Alabrudzińska, Piotr Domalewski, prod. Akson Studio dla Netflix
NAJLEPSZY FILM DOKUMENTALNY
– „1970” reżyseria Tomasz Wolski
– „Film balkonowy” reżyseria Paweł Łoziński
– „Polański, Horowitz. Hometown” reżyseria Mateusz Kudła, Anna Kokoszka-Romer
– „Sędziowie pod presją” reżyseria Kacper Lisowski
– „Ucieczka na srebrny glob” reżyseria Kuba Mikurda
NAJLEPSZA DRUGOPLANOWA ROLA KOBIECA
– Anna Dymna „Amatorzy”
– Agata Kulesza „Wesele”
– Jowita Budnik „Wszystkie nasze strachy”
– Ewa Wiśniewska „Zupa nic”
– Aleksandra Konieczna „Żeby nie było śladów”
– Agnieszka Grochowska „Żeby nie było śladów”
NAJLEPSZA DRUGOPLANOWA ROLA MĘSKA
– Borys Szyc „Bo we mnie jest seks”
– Adam Woronowicz „Moje wspaniałe życie”
– Łukasz Simlat „Sonata”
– Andrzej Chyra „Wszystkie nasze strachy”
– Jacek Braciak „Żeby nie było śladów”
NAJLEPSZA GŁÓWNA ROLA KOBIECA
– Jasna Đuričić „Aida”
– Maria Dębska „Bo we mnie jest seks”
– Agata Buzek „Moje wspaniałe życie”
– Magdalena Koleśnik „Sweat”
– Sandra Korzeniak „Żeby nie było śladów
NAJLEPSZA GŁÓWNA ROLA MĘSKA
– Piotr Głowacki „Mistrz”
– Jacek Braciak „Moje wspaniałe życie”
– Maciej Stuhr „Powrót do tamtych dni”
– Robert Więckiewicz „Wesele”
– Tomasz Ziętek „Żeby nie było śladów”
NAJLEPSZA MUZYKA
– Maciej Zieliński „Gierek”
– Szymon Wysocki „Każdy ma swoje lato”
– Jan A. P. Kaczmarek „Magnezja”
– Cezary Skubiszewski „Mosquito State”
– Marcin Masecki „Powrót do tamtych dni”
– Jan A. P. Kaczmarek „Śmierć Zygielbojma”
– Mikołaj Trzaska „Wesele”
NAJLEPSZA SCENOGRAFIA
– Wojciech Żogała „Bo we mnie jest seks”
– Katarzyna Sobańska, Marcel Sławiński „Cudak”
– Marek Warszewski „Magnezja”
– Ewa Skoczkowska „Mistrz”
– Marek Warszewski „Wesele”
– Paweł Jarzębski „Żeby nie było śladów”
NAJLEPSZE ZDJĘCIA
– Klaudiusz Dwulit „Furioza”
– Witold Płóciennik „Mistrz”
– Michał Englert „Teściowie”
– Piotr Sobociński jr „Wesele”
– Łukasz Gutt „Wszystkie nasze strachy”
– Kacper Fertacz „Żeby nie było śladów”
– Arthur Reinhart „Żużel”
NAJLEPSZY SCENARIUSZ
– Jasmila Žbanić „Aida”
– Łukasz Grzegorek „Moje wspaniałe życie”
– Wojtek Smarzowski „Wesele”
– Łukasz Ronduda, Michał Oleszczyk, Katarzyna Sarnowska „Wszystkie nasze strachy”
– Maja Krawczyk-Wnuk „Żeby nie było śladów”
NAJLEPSZA REŻYSERIA
– Jasmila Žbanić „Aida”
– Paweł Łoziński „Film balkonowy”
– Magnus von Horn „Sweat”
– Wojtek Smarzowski „Wesele”
– Łukasz Ronduda, Łukasz Gutt „Wszystkie nasze strachy”
– Jan P. Matuszyński „Żeby nie było śladów”
NAJLEPSZY FILM
– „Aida”
– „Moje wspaniałe życie”
– „Wszystkie nasze strachy”
– „Wesele”
– „Żeby nie było śladów”
Już 20 kwietnia zostanie ogłoszone nazwisko laureata ORŁA za Osiągnięcia Życia.
Polskie Nagrody Filmowe Orły powstały w 1999 roku i są organizowane przez Niezależną Fundację Filmową. Do pierwszego etapu kwalifikują się wszystkie produkcje filmowe minionego roku spełniające warunki regulaminu Konkursu. Spośród nich w tajnym, poufnym głosowaniu, nadzorowanym przez wiodącą firmę audytorsko-doradczą PwC, w którym bierze udział ponad ośmiuset członków Polskiej Akademii Filmowej wyłaniane są nominacje, a w kolejnym etapie – laureaci. Nagrody przyznawane są w 19 kategoriach, nazwiska nominowanych i laureatów są tajemnicą aż do momentu otwarcia na scenie kopert z wynikami głosowania Akademików.
Szczegółowe informacje i regulamin Polskich Nagród Filmowych Orłów dostępne są na stronie www.pnf.pl
Zapraszamy też na FB Orłów: https://www.facebook.com/pnforly/
i na Instagrama: https://www.instagram.com/pnf_orly/