Korporacje. Czas na regulacje
Propozycja Komisji Europejskiej dotycząca należytej staranności firm musi zostać wzmocniona.
W połowie czerwca w kilku największych miastach Polski zawisły plakaty „KORPORACJE. CZAS NA REGULACJE” Kampanię outdoorową organizuje Fundacja Kupuj Odpowiedzialnie, nawiązując do prac Komisji Europejskiej nad dyrektywą UE w sprawie należytej staranności przedsiębiorstw w zakresie zrównoważonego rozwoju.
Komisja Europejska opublikowała propozycję dyrektywy w sprawie należytej staranności przedsiębiorstw w zakresie zrównoważonego rozwoju, mającej na celu zapobieganie łamaniu praw człowieka i niszczeniu środowiska w globalnych łańcuchach dostaw oraz wprowadzenie działań naprawczych.
Chociaż jest to długo oczekiwany pierwszy krok, obecna propozycja dyrektywy posiada wiele niedociągnięć, które powodują obawy o jej skuteczność. Jest niezwykle istotne, aby Parlament Europejski i Rada Europejska poprawiły tekst dyrektywy w nadchodzącej fazie negocjacji.
Brak regulacji prawnych określających ramy działania firm importujących żywność na rynek europejski, to przyzwolenie na wyzysk pracowników, zatruwanie gleby i wód gruntowych pestycydami, wycinki lasów. Adekwatne regulacje prawne mogą zobowiązać firmy do odpowiedzialności za swoją działalność produkcyjną w całym łańcuchu dostaw.
Zmiany standardów działalności międzynarodowych firm są niezbędne, aby ograniczyć ich destrukcyjny wpływ na środowisko i ukrócić praktyki łamania praw człowieka. Konsumenci mają na to wpływ i mogą wymagać tego od rządu i decydentów korporacji.
Jakie są cele kampanii?
- Uwrażliwienie konsumentów na konsekwencje działalności międzynarodowych korporacji i ich łańcuchów dostaw.
- Zwrócenie uwagi na obecny brak regulacji prawnych, które stanowiłyby ramy działania firm importujących produkty na rynek europejski i uniemożliwiały im łamanie praw człowieka i dewastację środowiska naturalnego.
- Zwiększenie świadomości społecznej na temat dyrektywy dotyczącej należytej staranności przedsiębiorstw w zakresie zrównoważonego rozwoju.
- Nagłośnienie niedociągnięć ogłoszonej 23 lutego 2022 dyrektywy UE w sprawie należytej staranności przedsiębiorstw w zakresie zrównoważonego rozwoju: przy aktualnym brzmieniu dyrektywy regulacje obejmą de facto zaledwie ok 1% firm.
Plakaty i billboardy będą wisiały do 30 czerwca 2022 r. w Warszawie, Krakowie, Gdańsku i Poznaniu.
Grafikę do plakatu opracowała Anita Korynek, laureatka konkursu na plakat społeczny ogłoszonego przez Fundację Kupuj Odpowiedzialnie w kwietniu br. STRONA KAMPANII: https://www.ekonsument.pl/CzasNaRegulacje