Nasz profile

Akademickie Mistrzostwa Polski w Programowaniu Zespołowym

Warszawa

Akademickie Mistrzostwa Polski w Programowaniu Zespołowym

Akademickie Mistrzostwa Polski w Programowaniu Zespołowym

W miniony weekend na Wydziale Zarządzania Uniwersytetu Warszawskiego odbyły się XXVIII Akademickie Mistrzostwa Polski w Programowaniu Zespołowym (AMPPZ).

Mistrzostwa, które trwały od 15 do 17 listopada, były okazją do sprawdzenia swoich umiejętności w praktycznym rozwiązywaniu problemów algorytmicznych oraz do zacieśnienia współpracy między uczelniami.

Wydział Zarządzania UW po raz kolejny stanowił doskonałą przestrzeń do przeprowadzenia zawodów oraz do wspierania rozwoju technologicznego młodych talentów. Zawodnicy mieli szansę nie tylko zmierzyć się w konkursie, ale także wziąć udział w sesjach wykładowych, które były inspiracją dla przyszłych projektantów algorytmów.

Mistrzami XXVIII edycji Akademickich Mistrzostw Polski w Programowaniu Zespołowym została drużyna UWr1 z Uniwersytetu Wrocławskiego w składzie: Krzysztof Boryczka, Antoni Buraczewski i Łukasz Pluta. To właśnie oni rozwiązali zadania najlepiej i najszybciej, czym wyróżnili się na tle pozostałych uczestników.

Reprezentanci uczelni

W zawodach brały udział trzyosobowe zespoły studentów reprezentujących swoje uczelnie, przy czym w wyjątkowych przypadkach składy mogły liczyć mniej niż trzy osoby, jeśli uzyskano zgodę Komisji Sędziowskiej. Zawody odbyły się w dniach 15-17 listopada 2024 roku. Pierwszy dzień przeznaczony był na zapoznanie uczestników z warunkami zawodów, zawody próbne oraz sesję wykładową.

Główne zawody odbyły się drugiego dnia i trwały pięć godzin, w czasie których zespoły miały do rozwiązania od 8 do 13 zadań algorytmicznych w językach C++ lub Python.

Rywalizacja przebiegała w środowisku sieciowym, a komunikacja była ograniczona do kontaktu z członkami własnego zespołu oraz personelem pomocniczym. Wyniki Zawodów były oceniane na bieżąco przez Komisję sędziowską. Na podstawie ostatecznej klasyfikacji przyznawano 4 złote medale dla najlepszych drużyn, 4 srebrne medale oraz 4 brązowe medale dla kolejnych zespołów. Drużyny mogły także otrzymać nagrody od sponsorów wydarzenia.

Wcześniejsze doświadczenie zawodników

Trenerzy drużyn podkreślają, jak istotne jest wcześniejsze doświadczenie zawodników w konkursach związanych z danym obszarem. Najsilniejsze zespoły zazwyczaj rekrutują się spośród osób, które już na etapie szkoły średniej brały udział w konkursach – zarówno krajowych, jak i międzynarodowych. Dla tych, którzy dopiero rozpoczynają swoją przygodę w tej dziedzinie, przygotowanie może trwać od 2 do 3 lat, aby osiągnąć odpowiedni poziom wiedzy i umiejętności.

Znacznie łatwiej jest osobom, które uczęszczają na uczelnie specjalizujące się w naukach związanych z daną dziedziną. Proces przygotowywania zespołów do zawodów opiera się głównie na pracy indywidualnej, ponieważ skład drużyn jest zmienny, a ich członkowie rotują co roku. Treningi najczęściej obejmują kilka symulacji zawodów, które trwają około pięciu godzin każda.

1,5 km samego okablowania

– Jako WZ UW organizujemy mistrzostwa nie po raz pierwszy – pierwsze miały miejsce w 2011 roku, a po drodze mieliśmy również kilka innych dużych wydarzeń, takich jak Mistrzostwa Świata – mówi mgr inż. Marek Mossakowski, Kierownik Ośrodka Komputerowego na Wydziale Zarządzania Uniwersytetu Warszawskiego.

– Zapewnienie całej infrastruktury, takiej jak okablowanie i zasilanie, to wyzwanie, zwłaszcza że impreza nabiera coraz większego rozmachu, co wymaga zwiększonych zasobów. Mamy średnio około 20 metrów kabli na każde stanowisko, co daje łącznie 1,5 km samego okablowania. Najpierw musimy zorganizować dostępność pomieszczeń, wyposażenie, okablowanie na sali sportowej oraz komunikację sali sportowej z zapleczem serwerowym, salą jury i studiem transmisyjnym.

– Na potrzeby zawodów zapewniliśmy drukarki i pewną liczbę przełączników sieciowych, a także w razie potrzeby inny sprzęt komputerowy jak monitory, routery itp. Ważnym elementem jest również transmisja online dla widzów, dla której zapewniamy łącze internetowe.

– Kilka tygodni zajęło nam zmapowanie całej sali, opracowanie i zaprojektowanie infrastruktury informatycznej. Największym wyzwaniem jest rozstawienie i podłączenie stanowisk na sali sportowej w dniu otwarcia zawodów w czym wydatnie pomagali nam wolontariusze – podsumowuje Mossakowski.

Podczas mistrzostw uczestnicy mieli okazję nawiązać kontakt z przedstawicielami czołowych firm technologicznych, w tym Google, Huawei, Intel i Jane Street, które były partnerami wydarzenia. Firmy te nie tylko wspierały organizację wydarzenia, ale także aktywnie angażowały się w interakcje z uczestnikami, promując rozwój nowych talentów.

Redaktorka naczelna Magazynu "płyń Pod Prąd", reporterka, dziennikarka, podcasterka na StacjaZmiana.pl (od siedmiu lat), ogarnia @3miastotweetup i @TweetupAcademy. Mówi, że posiada Akademię Dobrego Humoru. Przez kilka lat prowadziła audycję Podsumowanie Tygodnia (X - dawniejszy Twitter). Przewodniczka po muralach na Zaspie. Od wielu lat szkoli młodych dziennikarzy, opowiada o podcastach. Prowadzi warsztaty związane z rozwojem inteligencji emocjonalnej. Inicjatorka i dyrektorka programowa konferencji dziennikarzy studenckich Medionalia. X: KaMichalowska Snap: podprad Insta: Kmichalowska mail: naczelna(at)podprad.pl lub kasia(at)stacjazmiana.pl

Komentarze

Komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Zobacz także Warszawa

Na górę