Nasz profile

Co zmieniły szkoły doktorskie?

Cała Polska

Co zmieniły szkoły doktorskie?

Co zmieniły szkoły doktorskie?

Wprowadzenie szkół doktorskich w 2019 roku, zastępujących tradycyjne studia doktoranckie, zmieniło podejście do kształcenia przyszłych naukowców w Polsce. Nowy model oparty na mniejszej liczbie doktorantów, ale z gwarancją powszechnych stypendiów przynosi pierwsze wymierne efekty.

Dane z Ogólnopolskiego Systemu Monitorowania Ekonomicznych Losów Absolwentów

Dane z Ogólnopolskiego Systemu Monitorowania Ekonomicznych Losów Absolwentów (ELA) pokazują, jak reforma wpłynęła na tempo uzyskiwania doktoratu, rezygnacje z kształcenia oraz aktywność zawodową doktorantów.

Mniej rezygnacji i większa stabilność

Reforma przyczyniła się do zmniejszenia odsetka doktorantów porzucających kształcenie, zwłaszcza w  pierwszych latach programu.

Dynamika porzucania kształcenia na studiach doktoranckich była bardziej równomierna

Jak wynika z raportu systemu ELA, dynamika porzucania kształcenia na studiach doktoranckich była bardziej równomierna, podczas gdy w szkołach doktorskich rezygnacje koncentrują się głównie w czwartym roku nauki.

– Wprowadzenie szkół doktorskich zmniejszyło odsetek rezygnacji z kształcenia, szczególnie w pierwszych latach. To dowód, że stabilne wsparcie finansowe odgrywa kluczową rolę w edukacji na najwyższym poziomie – komentuje dr Marek Bożykowski, ekspert Ośrodka Przetwarzania Informacji.

Tempo uzyskiwania doktoratu

Ogólny odsetek doktorantów uzyskujących stopień naukowy w ciągu 4 lat pozostał na podobnym poziomie, ale zauważalne są różnice w zależności od dziedziny.

W naukach humanistycznych i społecznych tempo jest wyraźnie niższe

Najwyższe wyniki odnotowano w naukach rolniczych, teologicznych i sztuki, natomiast w naukach humanistycznych i społecznych tempo jest wyraźnie niższe.

– Nowy model kształcenia stawia na jakość, a nie ilość. Stypendia dla wszystkich doktorantów oraz lepsze dopasowanie programów do potrzeb badawczych przyczyniają się do lepszych wyników i większej motywacji – zauważa dr hab. Agnieszka Chłoń-Domińczak, prof. SGH, ekspertka Ośrodka Przetwarzania Informacji.

Mniej dorabiania, więcej badań

Wprowadzenie powszechnych stypendiów zmniejszyło potrzebę intensywnej pracy zawodowej podczas kształcenia.

Doktoranci szkół doktorskich spędzają mniej czasu na pracy zarobkowej

Doktoranci szkół doktorskich spędzają mniej czasu na pracy zarobkowej w porównaniu z osobami na studiach doktoranckich. Najmniej pracują doktoranci nauk ścisłych i przyrodniczych, a najbardziej aktywni zawodowo pozostają doktoranci z dziedzin nauk medycznych oraz teologicznych.

– Dane z systemu ELA po raz pierwszy pozwalają porównać efekty kształcenia w studiach doktoranckich i szkołach doktorskich. Przy podobnym tempie zdobywania stopnia doktora widzimy wyraźne różnice w aktywności zawodowej doktorantek i doktorantów i w skłonności do porzucania kształcenia – podkreśla dr hab. Mikołaj Jasiński, ekspert Ośrodka Przetwarzania Informacji.

Pierwsze dane pokazują, że zmiana modelu kształcenia doktorantów przynosi efekty w postaci mniejszej liczby rezygnacji, większej stabilności w nauce oraz ograniczenia pracy zarobkowej w trakcie kształcenia. Reforma, która postawiła na powszechne stypendia i jakościowe podejście do doktoratów, zdaje się przynosić korzyści dla przyszłych pokoleń naukowców.

Magazyn "płyń POD PRĄD” jest ogólnopolskim bezpłatnym kwartalnikiem studenckim z corocznym numerem specjalnym - STARTER dla studentów pierwszego roku. Magazyn trafia w potrzeby studentów używając różnorodnych form, takich jak: reportaże z ważnych wydarzeń na uczelniach; wywiady ze studentami, psychologami, profesorami, ciekawymi ludźmi; prezentacje kół naukowych; porady dotyczące zachowania się w różnych sytuacjach w życiu studenckim. „płyń POD PRĄD” dotyka ważnych tematów w życiu społecznym studenta, takich jak nauka, wartości oraz relacje międzyludzkie. Chcesz do nas pisać? Napisz! redakcja(at)podprad.pl Chcesz by objąć patronatem wydarzenie studenckie? Napisz do Marty! Marta Chelińska mchelinska(at)hotmail.com Kontakt do naczelnej - Katarzyny Michałowskiej: naczelna(at).podprad.pl

Komentarze

Komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Zobacz także Cała Polska

Na górę