Nasz profile

Przestaw się na eko – szukaj Euroliścia 2

Aktualności

Przestaw się na eko – szukaj Euroliścia 2

Przestaw się na eko – szukaj Euroliścia 2

Ponad połowa Polaków (54%) jest świadoma, że codzienne wybory żywieniowe wpływają na kondycję planety, jednak transformacja tej wiedzy w nawyki napotyka na bariery – wynika z najnowszego badania zrealizowanego w ramach kampanii „Przestaw się na eko – szukaj Euroliścia 2”, prowadzonej przez Polską Izbę Żywności Ekologicznej (PIŻE).

Raport wskazuje na rosnącą świadomość ekologiczną konsumentów i ich przychylność wobec prośrodowiskowych trendów, takich jak dieta zrównoważona (sustainable eating) czy dieta przyjazna klimatowi (climatarian diet). Mimo to, tylko 22% badanych deklaruje chęć wypróbowania tych diet w najbliższym czasie.

Świadomość klimatyczna rośnie

Motywacje Polaków do wyboru żywności ekologicznej ewoluują. O ile do niedawna dominowało znaczenie prozdrowotne, obecnie 54% Polaków uznaje wpływ codziennych wyborów na środowisko za ważny lub bardzo ważny. Ponad połowa ankietowanych (51%) pozytywnie ocenia wpływ diet klimatycznych na przyrodę.

„Coraz więcej osób rozumie, że to, co nakładamy na talerze, ma wpływ na klimat i środowisko. Nasza kampania pokazuje, że wybór certyfikowanej żywności ekologicznej – oznaczonej symbolem Euroliścia – to krok, który każdy z nas może zrobić dla planety” – mówi dr inż. Urszula Sołtysiak, rzecznik Polskiej Izby Żywności Ekologicznej.

Przyzwyczajenia i ceny

Mimo pozytywnego nastawienia, szczegółowa znajomość terminologii ekologicznej jest wciąż niska: około 60% respondentów nie zetknęło się z pojęciami diet zrównoważonych i klimatycznych.

Choć aż 30% Polaków ocenia, że wprowadzenie ekologicznych nawyków byłoby dla nich łatwe, tylko 3% stosuje je na co dzień. Głównymi przeszkodami w grupie respondentów, którzy uważają zmianę za trudną, są:

  • Dotychczasowe przyzwyczajenia.
  • Brak wiedzy.
  • Przekonanie, że produkty ekologiczne są droższe lub trudno dostępne.

Lokalnie i roślinnie

Polacy przewidują, że przyszłość żywienia należy do trendów wspierających planetę. Respondenci oczekują dalszego wzrostu popularności diet roślinnych i fleksitariańskich, ograniczania spożycia mięsa oraz większej obecności produktów lokalnych i sezonowych. Jednocześnie uważają, że żywność certyfikowana Euroliściem będzie nadal cieszyć się rosnącym zainteresowaniem.

Wyniki badania podkreślają, że niezbędna jest dalsza edukacja oraz dostarczanie praktycznych wskazówek konsumentom, aby mogli oni łatwiej przełożyć swoją wiedzę na codzienne, ekologiczne wybory żywieniowe.

Kampania „Przestaw się na eko – szukaj Euroliścia 2” zachęca do prostych, codziennych wyborów dietetycznych, które służą zdrowiu i ochronie środowiska.

Magazyn "płyń POD PRĄD” jest ogólnopolskim bezpłatnym kwartalnikiem studenckim z corocznym numerem specjalnym - STARTER dla studentów pierwszego roku. Magazyn trafia w potrzeby studentów używając różnorodnych form, takich jak: reportaże z ważnych wydarzeń na uczelniach; wywiady ze studentami, psychologami, profesorami, ciekawymi ludźmi; prezentacje kół naukowych; porady dotyczące zachowania się w różnych sytuacjach w życiu studenckim. „płyń POD PRĄD” dotyka ważnych tematów w życiu społecznym studenta, takich jak nauka, wartości oraz relacje międzyludzkie. Chcesz do nas pisać? Napisz! redakcja(at)podprad.pl Chcesz by objąć patronatem wydarzenie studenckie? Napisz do Marty! Marta Chelińska mchelinska(at)hotmail.com Kontakt do naczelnej - Katarzyny Michałowskiej: naczelna(at).podprad.pl

Komentarze

Komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Zobacz także Aktualności

Na górę