Przestaw się na eko – szukaj Euroliścia 2
Ponad połowa Polaków (54%) jest świadoma, że codzienne wybory żywieniowe wpływają na kondycję planety, jednak transformacja tej wiedzy w nawyki napotyka na bariery – wynika z najnowszego badania zrealizowanego w ramach kampanii „Przestaw się na eko – szukaj Euroliścia 2”, prowadzonej przez Polską Izbę Żywności Ekologicznej (PIŻE).
Raport wskazuje na rosnącą świadomość ekologiczną konsumentów i ich przychylność wobec prośrodowiskowych trendów, takich jak dieta zrównoważona (sustainable eating) czy dieta przyjazna klimatowi (climatarian diet). Mimo to, tylko 22% badanych deklaruje chęć wypróbowania tych diet w najbliższym czasie.
Świadomość klimatyczna rośnie
Motywacje Polaków do wyboru żywności ekologicznej ewoluują. O ile do niedawna dominowało znaczenie prozdrowotne, obecnie 54% Polaków uznaje wpływ codziennych wyborów na środowisko za ważny lub bardzo ważny. Ponad połowa ankietowanych (51%) pozytywnie ocenia wpływ diet klimatycznych na przyrodę.
„Coraz więcej osób rozumie, że to, co nakładamy na talerze, ma wpływ na klimat i środowisko. Nasza kampania pokazuje, że wybór certyfikowanej żywności ekologicznej – oznaczonej symbolem Euroliścia – to krok, który każdy z nas może zrobić dla planety” – mówi dr inż. Urszula Sołtysiak, rzecznik Polskiej Izby Żywności Ekologicznej.
Przyzwyczajenia i ceny
Mimo pozytywnego nastawienia, szczegółowa znajomość terminologii ekologicznej jest wciąż niska: około 60% respondentów nie zetknęło się z pojęciami diet zrównoważonych i klimatycznych.
Choć aż 30% Polaków ocenia, że wprowadzenie ekologicznych nawyków byłoby dla nich łatwe, tylko 3% stosuje je na co dzień. Głównymi przeszkodami w grupie respondentów, którzy uważają zmianę za trudną, są:
- Dotychczasowe przyzwyczajenia.
- Brak wiedzy.
- Przekonanie, że produkty ekologiczne są droższe lub trudno dostępne.
Lokalnie i roślinnie
Polacy przewidują, że przyszłość żywienia należy do trendów wspierających planetę. Respondenci oczekują dalszego wzrostu popularności diet roślinnych i fleksitariańskich, ograniczania spożycia mięsa oraz większej obecności produktów lokalnych i sezonowych. Jednocześnie uważają, że żywność certyfikowana Euroliściem będzie nadal cieszyć się rosnącym zainteresowaniem.
Wyniki badania podkreślają, że niezbędna jest dalsza edukacja oraz dostarczanie praktycznych wskazówek konsumentom, aby mogli oni łatwiej przełożyć swoją wiedzę na codzienne, ekologiczne wybory żywieniowe.
Kampania „Przestaw się na eko – szukaj Euroliścia 2” zachęca do prostych, codziennych wyborów dietetycznych, które służą zdrowiu i ochronie środowiska.















