Nasz profile

Dzieciństwo Ikara

Aktualności

Dzieciństwo Ikara

Dzieciństwo Ikara

Jonathan Vogel chce cofnąć czas i odwrócić skutki wypadku, który uczynił go kaleką i zrujnował życie. Kiedy dowiaduje się, że Stivlas Karr, znany profesor i genetyk, opracował terapię genową umożliwiającą regeneracje ludzkiego ciała, zgłasza się na ochotnika do testów klinicznych. Terapia jednak nie idzie zgodnie z planem i prowadzi do nieprzewidzianych konsekwencji. Jonathan, którego życie jest w niebezpieczeństwie, zaczyna rozumieć, że jedyną osobą, która może mu pomóc, jest Alice, córka profesora Karra.

WYWIAD Z REŻYSEREM

Tytuł oryginalny to L’enfance d’Icare, czyli Dzieciństwo Ikara. Skąd ten pomysł?

Chciałem wrócić do idei labiryntu, który Dedal zbudował aby zamknąć w nim Minotaura, pierwszego wygnańca i pierwszą istotę transgeniczną. Jednak mit o Ikarze powstał dużo wcześniej. Dzieciństwo Ikara jest jego integralną częścią. Ikar to ofiara zmiany pokoleń – dziedziczy błędy, których jest nieświadomy przez co skazany jest na zaprogramowany upadek. W filmie, relacje pomiędzy Jonathanem Vogelem i profesorem Stivlasem Karrem podobne są do tych pomiędzy Ikarem i jego ojcem. Postać ojca, tego który ma przekazać wiedzę i poprowadzić, tutaj związana jest z opuszczeniem – to dobra metafora dzisiejszego społeczeństwa i paradoksów z jakimi musi mierzyć się moje pokolenie.

Film jest opowieścią o człowieku, który stracił wszystko na skutek wypadku motocyklowego i poprzysiągł sobie odzyskać zdrowie za pomocą procesu biotechnologicznego opracowanego przez naukowca, który równie dobrze może być geniuszem, szarlatanem albo szaleńcem. Czy to dobre streszczenie?

Prof. Karr to w filmie ekscentryczny naukowiec, który obiecuje rzeczy niezwykłe. Chciałem jednak za pomocą tego bohatera pokazać marzenie, które samo w sobie wcale nie jest ekscentryczne, gdyż stoją za nim pragnienia obecne w dzisiejszym społeczeństwie. Natomiast Jonathan to ktoś, kto wierzy, że utracił wszystko. Chciałem aby dzięki spotkaniu z Alice zrozumiał, że wcale tak nie jest, bo życie warte jest więcej niż część zdrowia, którą stracił. W międzyczasie wpadł jednak w pułapkę własnych nadziei i marzeń pokazanych mu przez prof. Karra.

W pewnym momencie następuje zwrot i fabuła zaczyna iść jak przez labirynt, aż do otwartego zakończenia.

Faktycznie, w punkcie zwrotnym sen zmienia się w koszmar. Poprzez ten podział chciałem pokazać, że wchodząc w intymność życia z zamiarem rozłożenia go na czynniki pierwsze wyłącznie za pomocą rozumu, wchodzimy także w niebezpieczne meandry świadomości i jej interakcji z rzeczywistością, a te mogą być zupełnie nieprzewidywalne…

Klinika w środku lasu ma w sobie coś z technologii rodem z filmów science-fiction i horrorów. Czy przywołanie skojarzeń z tymi gatunkami filmowymi było zamierzone?

Nie. Właściwie to jedna z rzeczy, które sprawiły najwięcej trudności – zapożyczenie elementów pewnego gatunku bez jego wyraźnych cech charakterystycznych. Podszedłem do realizacji filmu z otwartą przyłbicą, unikałem cięć, chciałem by wszystko było idealnie proste. Jeśli ujęcie udało się nakręcić pod jednym kątem, trzymałem się go tak długo, jak to możliwe. Chodziło o to, żeby nie dać widzowi możliwości ucieczki w rzemiosło filmowe.

TYTUŁ ORYGINAŁU: L’enfance d’Icare
CZAS: 96 minut
PREMIERA: 26 sierpnia 2011
REŻYSERIA: Alexandre Iordachescu
SCENARIUSZ: Alexandre Iordachescu, Marianne Brun, Marcel Beaulieu
ZDJĘCIA: Marius Panduru
GATUNEK: sci-fi/dramat

OBSADA
JONATHAN VOGEL: Guillaume Depardieu
ALIVE KARR: Alysson Paradis
STIVLAS KARR: Carlo Brandt
ANNA VOGEL: Sophie Lukasik

Redakcja Pod Prąd

Magazyn "płyń POD PRĄD” jest ogólnopolskim bezpłatnym kwartalnikiem studenckim z corocznym numerem specjalnym - STARTER dla studentów pierwszego roku. Magazyn trafia w potrzeby studentów używając różnorodnych form, takich jak: reportaże z ważnych wydarzeń na uczelniach; wywiady ze studentami, psychologami, profesorami, ciekawymi ludźmi; prezentacje kół naukowych; porady dotyczące zachowania się w różnych sytuacjach w życiu studenckim. „płyń POD PRĄD” dotyka ważnych tematów w życiu społecznym studenta, takich jak nauka, wartości oraz relacje międzyludzkie. Chcesz do nas pisać? Napisz! redakcja(at)podprad.pl Chcesz by objąć patronatem wydarzenie studenckie? Napisz do Marty! Marta Chelińska mchelinska(at)hotmail.com Kontakt do naczelnej - Katarzyny Michałowskiej: naczelna(at).podprad.pl

Komentarze

Komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Zobacz także Aktualności

Na górę