Pierwszy Filmteractive Festival
Jesienią w Łodzi odbędzie się pierwszy Filmteractive Festival, poświęcony filmom tworzonym z myślą o nowych mediach. Impreza ma służyć wymianie doświadczeń i kontaktów pomiędzy kilkoma środowiskami: filmowym, interactive, reklamowym i marketerskim. Uczestnikami Filmteractive Festivalu będą twórcy, artyści, managerowie kultury, marketerzy, przedstawiciele branży filmowej, branży interactive, branży filmowej, oraz przedstawiciele mediów.
Tematami poruszanymi w prezentacjach podczas dwudniowego festiwalu (22-23 września) będą m.in.: zmiany zachodzące w konsumpcji mediów oraz preferencjach odbiorców, sposoby na angażowanie konsumentów w przekaz marketingowy, tworzenie treści na potrzeby nowych mediów, ewolucja polskich holdingów medialnych w stronę przekazu cyfrowego, crowdsourcing jako metoda na zdobywanie środków na realizację filmów itp.
W jury towarzyszącego festiwalowi konkursu znajdą się zarówno twórcy jak i przedstawiciele mediów oraz przedstawiciele marketerów. Na czele kapituły zasiada profesor Ryszard W. Kluszczyński, Kierownik Katedry Mediów i Kultury Audiowizualnej Uniwersytetu Łódzkiego.
Konkurs ma formułę open, zachęcamy wszystkich twórców, ale też zwykłych ludzi z fajnymi pomysłami, do podzielenia sie nimi. Celem naszego konkursu jest wytypowanie najciekawszych i najbardziej innowacyjnych pomysłów na kontent wideo stworzony z myślą o nowych mediach. Mogą to być seriale online’owe, filmy interaktywne (w których widz decyduje o biegu wydarzeń), wideo instalacje lub też inne realizacje nie mieszczące się w tak określonych ramach kategorii, które mogą rywalizować w kategorii open.Mówi Krzysztof Franek, dyrektor konkursu, reprezentant Państwowej Wyższej Szkoły Filmowej Telewizyjnej i Teatralnej im. L.Schillera w kapitule konkursu.
Uczestnicy konkursu muszą przygotować pełen opis swojego pomysłu oraz jego wersję demo (najlepiej w postaci wideo lub ewentualnie storyboardów). Jury będzie oceniało zgłoszenia pod kątem: innowacyjności, kreatywności, potencjału zaangażowania odbiorców oraz realności komercyjnego wdrożenia.
Ludzie spędzają coraz więcej czasu w nowych mediach – internet w koalicji z telefonem komórkowym pokonują telewizję w walce o uwagę konsumentów. Filmy wideo podbijają internet, konsumenci wolą oglądać niż czytać, a dzisiejsza technologia umożliwia im robienie tego w bardzo wygodny sposób – zdaniem Olgierda Cygana, jednego z pomysłodawców i współorganizatorów imprezy – Jednocześnie na polskim rynku wytworzyła się luka, która polega na tym, że branża interaktywna dostrzega potencjał wideo, ale nie posiada odpowiedniego know-how filmowego, a z kolei branża filmowa ma ogromną wiedzę w swojej dziedzinie i doświadczenie, ale dość niepewnie porusza się w nowych mediach. Stąd pomysł, który jest owocem wielu międzybranżowych rozmów – na imprezę branżową łączącą kilka środowisk. Imprezę, która pozwoli na kreatywną i konstruktywną wymianę wiedzy, doświadczeń i kontaktów pomiędzy profesjonalistami ze środowiska filmowego, interactive, reklamowego i marketingowego.
Nagrody dla najlepszych uczestników konkursu zostaną wręczone w czasie trwania pierwszej edycji Filmteractive Festival, zaplanowanej na 22-23 września, podczas wieczornej gali (22 września). Nagrodą główną jest 10 tysięcy złotych i grant na studia na wydziale mediów cyfrowych łódzkiej Filmówki. Za miejsca drugie i trzecie przewidziane są nagrody pieniężne (5 tys. zł i 2,5 tys. zł). Ponadto organizatorzy dołożą wszelkich starań, aby zwycięski projekt został profesjonalnie zrealizowany i otrzymał odpowiednią dystrybucję.
Sponsorzy i partnerzy Filmteractive Festival będą mieli także prawo pierwokupu przez 3 miesiące wszystkich zgłoszonych projektów. Oznacza to dodatkową szansę dla startujących w Konkursie twórców, ponieważ także prace spoza ścisłej czołówki mogą otrzymać profesjonalne wsparcie, produkcję i dystrybucję, jeśli spodobają się konkretnemu marketerowi czy medium.
Zgłoszenia konkursowe będą przyjmowane do 15 sierpnia, na początku września zostanie wyselekcjonowana shortlista twórców, którzy zaprezentują się podczas specjalnej sesji przed audytorium w czasie Festivalu. Po prezentacjach jury ogłosi zwycięzców.