Faust jako ostatnia część tetralogii kinowej Aleksandra Sokurowa
Swobodnie zainspirowany opowieścią Goethego Aleksander Sokurow radykalnie reinterpretuje dobrze znany mit.
Faust jest u niego myślicielem, buntownikiem i pionierem, ale też anonimowym człowiekiem z krwi i kości, napędzanym przez wewnętrzne impulsy chciwości i żądzy. To ostatnia część tetralogii Sokurowa o ludziach władzy. Bohaterami poprzednich części byli: Hitler, Lenin i japoński cesarz Hirohito. Faust jest filmem, który na zawsze odmieni twoje życie.
Faust Sokurowa nie jest adaptacją tragedii Goethego w zwyczajnym znaczeniu tego słowa. Reżyser stara się czytać między wierszami utworu. Jaki jest kolor świata, który sprzyja narodzinom wielkich idei? Jak on pachnie? W świecie Fausta panuje zaduch: plany zburzenia globalnego porządku rodzą się w ciasnej przestrzeni, w której drepcze. Jest myślicielem, wyrazicielem idei, przekazicielem słów, spiskowcem, marzycielem. Anonimowym człowiekiem, kierującym się prostymi instynktami: głodem, chciwością, pożądaniem. Nieszczęśliwą prześladowaną istotą, która rzuca wyzwanie Faustowi Goethego. Po co przystawać, kiedy można iść dalej? Dalej i dalej, coraz szybciej – nie zauważywszy, że czas się zatrzymał. A wy też przeminiecie.
Faust to ostatnia część tetralogii kinowej Aleksandra Sokurowa, traktującej o naturze władzy. Bohaterowie pierwszych trzech filmów to prawdziwe postaci historyczne: Adolf Hitler (Moloch, 1999), Włodzimierz Lenin (Cielec, 2000) oraz Cesarz Hiroshito (Słońce, 2005).Symboliczna postać Fausta dopełnia galerii postaci wielkich hazardzistów, którzy przegrali najważniejsze zakłady w swoim życiu. Faust jest ewidentnie nie na miejscu w tej galerii portretów – niemal wyciągnięta z lamusa postać literacka, której przygody oparto na prostej intrydze. Co go łączy z tymi realnymi postaciami, które wspięły się na szczyty władzy? Miłość do słów, którym łatwo zawierzyć, i patologiczny brak poczucia szczęścia w codziennym życiu. Zło się powiela, a Goethe uchwycił jego esencję: Najniebezpieczniejsi są ci, którzy nie mają nic do stracenia.
PREMIERA: 24 luty 2012
PRODUKCJA: Rosja 2011
REŻYSERIA: Aleksander Sokurow
SCENARIUSZ: Aleksander Sokurow, Marina Korenewa
ZDJĘCIA: Bruno Delbonnel
SCENOGRAFIA: Elena Żukowa
KOSTIUMY: Lidia Kriukowa
MONTAŻ: Jörg Hauschild
OBSADA: Johannes Zeiler – Faust, Anton Adasiński – lichwiarz, Izolda Dyszak – Małgorzata, Georg Friedrich – Wagner i in.
