Nasz profile

Studenci

Na rozgrzewkę

Na rozgrzewkę

Chłody i temperatura minusowa, to czeka nas przez najbliższe dni. Nic, tylko zawinąć się w ciepły koc z kubkiem herbaty w ręku. Czasem jednak trzeba spod tego koca wyjść. Jak w związku z tym zachować tak potrzebne i przyjemne ciepło?

Niektóre spośród znanych sposobów na rozgrzanie się nie są zbyt rozsądne. Jednym z nich jest picie alkoholu. Choć daje wrażenie ciepła, to na dłuższą metę tak naprawdę wychładza organizm. Kolejna metoda to podkręcenie kaloryferów, skutkujące wysuszeniem powietrza w pomieszczeniu. Efekt? Osłabienie śluzówki oka, sprzyjające rozwojowi infekcji. Złudna wydaje się także potrzeba ogrzania ciała przez dodatkowe ilości cukru. To mit, że zimnych miesięcy nie da się przeżyć bez karmienia się słodyczami.

Prawidłowe rozgrzewanie organizmu od środka zapobiega obniżeniu jego odporności. Dlatego na szczęście, obok tych mylących, jest także jeden sprawdzony i bardzo przyjemny sposób na podwyższenie temperatury ciała w chłodne dni – zmiana diety. Poniżej znajdziesz kika wskazówek, jak zmodyfikować swój jadłopis w taki sposób, by było ci ciepło przez cały dzień. Niektóre są oczywiste i zapewne już je stosujesz; inne mogą być dla ciebie nowością.

1. Pij gorące napoje. Kawa i herbata to oczywisty wybór, ale by zapobiec nadmiarowi kofeiny, sięgaj też po herbaty ziołowe (np. z lipy), kawy zbożowe lub rozcieńczony ciepłą wodą naturalny syrop malinowy, najlepiej bez dodatku chłodzącego hibiskusa i cukru.
2. Jedz ciepłe posiłki – im częściej, tym lepiej. Dzięki temu organizm nie straci energii na ogrzanie potraw. Nawet w gorących krajach konieczne jest spożywanie od czasu do czasu ciepłych dań – cóż dopiero w polskim klimacie. Na śniadania możesz jeść owsiankę lub jaglankę. Odpada za to jogurt prosto z lodówki z nieugotowanym musli. Zamiast zwykłych kanapek świetnie sprawdzą się grzanki. Surówki czy sałaty można zastąpić gotowanymi lub pieczonymi warzywami. Jak najczęściej jedz też zupy z dużą ilością warzyw, szczególnie strączkowych, oraz z dodatkiem naturalnych antybiotyków, jakimi są cebula i czosnek.. Zimowym rarytasem będzie gulasz czy bigos. Zaplanuj czas ze znajomymi na wspólne przygotowanie go lub poproś o to mamę. A na deser zamiast lodów wybierz zapiekane pod pierzynką owoce.
3. Stosuj rozgrzewające przyprawy, takie jak: imbir, cynamon, kardamon, goździki, chilli, pieprz, kmin rzymski, kurkumę, gałkę muszkatołową (tylko szczyptę, bo większą ilością można się zatruć). Można je dodawać właściwie do wszystkiego: zup, sosów czy mięs. Prostym sposobem na rozgrzanie się jest dodanie do herbaty czy gorącej wody goździków i pokrojonego w plasterki świeżego imbiru. Aby napój jeszcze bardziej pobudzał zapachem, można do niego wrzucić kawałki pomarańczy ze skórką. Choć może to tylko świąteczne skojarzenia rozgrzewają serce?
4. Unikaj potraw i produktów wychładzających. Oczywistym wrogiem ciepła są lody, ale podobnie działają na przykład: jasne pieczywo, jogurty, twarożki, surowe warzywa i owoce – szczególnie cytrusy. Wyjątkiem są mandarynki.

Poniżej kilka przepisów na potrawy, które fantastycznie rozgrzewają w chłodne, jesienno-zimowe dni. Wypróbuj je sam, z rodziną lub ze znajomymi.

Korzenny syrop imbirowy

Przepis z bloga beawkuchni.com.

 60-80 g świeżego imbiru (kawałek wielkości dwóch kciuków)
 2 laski cynamonu
 4-5 ziarenek czarnego pieprzu (lub ziela angielskiego)
 2 goździki
 1 gałka muszkatołowa
 1 szklanka wody
 1 i 1/4 szklanki cukru (może być trzcinowy)

Imbir obierz i pokrój w plastry. Wszystkie składniki umieść w garnku i podgrzewaj do rozpuszczenia się cukru. Powstały syrop gotuj przez 5-10 minut na wolnym ogniu.
Zdejmij z ognia, przykryj i pozostaw na 20-30 minut (w zależności od tego, czy chcesz otrzymać bardziej czy mniej intensywny syrop). Następnie przecedź go, przelej do słoika lub butelki i szczelnie zakręć naczynie.
Syrop należy przechowywać w chłodnym miejscu, najlepiej w lodówce. Można go dodawać do kawy, herbaty lub grzanego wina.

Egipska zupa z czerwonej soczewicy (dla 4 osób)

Przepis z bloga chilliczosnekioliwa.pl na podstawie książki Łatwa kuchnia śródziemnomorska Claudii Roden.

 1 drobno pokrojona cebula
 1,5 łyżki oliwy
 2 rozdrobnione ząbki czosnku
 3/4 łyżeczki mielonego kminu
 3/4 łyżeczki mielonej kolendry
 1 szklanka czerwonej soczewicy
 1 i 1/4 l bulionu drobiowego lub warzywnego
 sok z połowy cytryny
 sól, pieprz, opcjonalnie 1 łyżeczka kurkumy do smaku

W dużym rondlu lub garnku o grubym dnie rozgrzej oliwę i podsmaż na niej cebulę, aż zmięknie. Następnie dodaj czosnek, kmin i kolendrę i wymieszaj. Gdy tylko poczujesz zapach przypraw, wrzuć soczewicę i wlej bulion. Możesz też dodać kurkumę dla uzyskania ładniejszego koloru.
Zupę doprowadź do wrzenia. Zbierz pojawiające się na powierzchni szumowiny i gotuj zupę na małym ogniu przez 30-50 minut, aż soczewica się rozpadnie. Dopraw zupę solą i pieprzem, ewentualnie rozcieńcz odrobiną wody lub bulionu. Następnie wlej sok z cytryny. Jeżeli wolisz zupełnie gładką konsystencję zupy, możesz ją zmiksować lub przetrzeć przed podaniem.
Zupę podawaj z chlebem i kawałkami cytryny.

 

Bułeczki cynamonowe lub makowe

Ciasto:
 4 szklanki mąki pszennej (całą lub część możesz zastąpić mąką razową)
 1 paczka drożdży w proszku lub 1/2 paczki świeżych (50 g)
 1 szklanka ciepłego mleka (można podgrzać w mikrofali)
 1/3 szklanki cukru
 1/3 kostki ciepłego, roztopionego masła
 1/2 łyżeczki soli
 2 jajka

Masa cynamonowa:
 2-3 łyżki miękkiego masła
 2-3 łyżeczki cynamonu
 2-3 łyżki cukru (może być brązowy)

Dwie szklanki mąki oraz pozostałe składniki ciasta przełóż do miski i dokładnie zmiksuj. Następnie dosyp pozostałe dwie szklanki mąki i ponownie zmiksuj. Odstaw w ciepłe miejsce na 1-2 godziny do wyrośnięcia ciasta.
W pustym naczyniu wymieszaj składniki na masę cynamonową, którą możesz zastąpić równie dobrze masą makową (z przepisu na tradycyjny makowiec lub gotową z puszki).
Wyrośnięte ciasto wyjmij na blat i delikatnie rozwałkuj na prostokątny placek o grubości 1 cm. Wysmaruj placek masą cynamonową lub makową i zwiń w roladę. Pokrój roladę w poprzek na kawałki o grubości 2-3 cm.
Odwrócone kawałki rozłóż blisko siebie – tak, żeby się dotykały – na wysmarowanej tłuszczem lub wyłożonej papierem do pieczenia prostokątnej blaszce. Roladki piecz w piekarniku nagrzanym do 180⁰ C przez 20-30 min (aż się zarumienią).
Kiedy bułeczki ostygną, możesz polać je lukrem zrobionym z soku z cytryny i cukru pudru lub posypać samym cukrem pudrem.

 

Amerykański apple crisp, czyli jabłka z kruszonką (dla 5-6 osób)

 5-6 dużych jabłek (najlepiej niezbyt słodkich)
 1 szklanka płatków owsianych
 1 szklanka cukru (brązowy lub biały)
 1 łyżeczka melasy trzcinowej (do kupienia w sklepach ze zdrową żywnością)
 1/2 szklanki mąki
 szczypta soli
 pół kostki masła
 1 łyżeczka cynamonu

Jabłka obierz, pokrój w niewielkie kawałki i włóż do naczynia żaroodpornego. Pozostałe składniki rozrób w misce (najłatwiej zrobić to ręką, ale można też widelcem) i wyłóż na jabłka. Piecz w piekarniku nagrzanym do 220⁰ C przez 40-45 min (z termoobiegiem nieco krócej i w 200⁰ C).
Do jabłek można dodać inne owoce lub zupełnie je nimi zastąpić. Dobre będą: gruszki, wiśnie, maliny, śliwki czy brzoskwinie. Danie najlepiej smakuje na ciepło prosto z piekarnika Owoce można podawać z bitą śmietaną lub kulką lodów.

CZYTAJ DALEJ
Zobacz również
Małgorzata Serkowska

Pisze teksty kulinarne i z pogranicza psychologii. Jako redaktor d.s. patronatów, uczyła się bezlitośnie redagować każdą nadesłaną notkę prasową. Pracuje jako nauczyciel i mentor. Lubi podróże, gotowanie, spacery w lesie. Nie cierpi pośpiechu i kłótni.

Komentarze

Komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Zobacz także Studenci

Na górę