Cierpliwość wobec Boga. Spotkanie wiary z niewiarą – Thomáš Halik
Kraków 2011
Wyd. WAM
Ocena – 4/5
Cierpliwość wobec Boga. Spotkanie wiary z niewiarą okrzyknięta została najlepszą książką teologiczną
w Europie. Otrzymała Nagrodę Europejskiego Stowarzyszenia Teologii Katolickiej 2011. Postacią,
która prowadzi nas przez rozważania Thomáša Halika jest Zacheusz. Celnik, który by zobaczyć Jezusa
wspiął się na sykomorę. Autor przyrównuje postawę Zacheusza do zachowań ludzi niewierzących.
Stojących obok, ale ciekawych. Chcących głębokich doświadczeń, ale pasywnych. Tytułowa
cierpliwość odnosi się do oczekiwań człowieka, który chciałby by kontakt z Bogiem był szybki, łatwy
efektowny. Tymczasem na Boga trzeba czekać. Trzeba dać sobie i Jemu czas. A z tym dzisiejszy
człowiek ma największy problem. Według autora, w życiu każdego będzie taki moment, gdy Jezus
powie jak do Zacheusza – „dziś muszę się zatrzymać w twoim domu” (por. Łk, 19,1-10). Thom áš Halik
opisuje jak może potoczyć się los człowieka, który zgodzi się na spotkanie z Panem.
Atutem książki są myśli dotyczące ateizmu. Autor podpowiada jak człowiek wierzący ma zachować się
w kontakcie z ateistami. Nie są to puste rady, ale głębokie rozważania. Czasami bulwersują, niejako
droczą się z wierzącym czytelnikiem. Zaletą książki jest brak atakowania ateistów, a wręcz zgoda
na ich niewiarę. Halik zwraca uwagę, że to Bóg jest tym, który nawraca, a nie człowiek. Stąd duch
cierpliwości potrzebny jest także ludziom wierzącym. Tekst Halika jest autentyczny. Jest Czechem,
żyje w zlaicyzowanym społeczeństwie. Przez kilkanaście lat musiał ukrywać swój kapłański stan.
Pisząc więc o miłości do ateistów, wie co mówi.
Do nielicznych słabości książki można zaliczyć brak trzymania się głównej myśli. Rozpoczynanie
kolejnych wątków, czy analizowanie współczesnych wydarzeń rozprasza czytelnika. Może on stracić
poczucie o czym właściwie jest czytana pozycja.
Cierpliwość wobec Boga. Spotkanie wiary z niewiarą to książka, którą mogą przeczytać ludzie
wierzący i niewierzący. Pierwsi jeśli mają wrażenie, że są otoczeni wyłącznie przez niewierzących.
Drudzy jeśli są otwarci na analizę swojej postawy.
Fragmenty:
Dojrzała wiara jest cierpliwością trwania w mrokach tajemnicy.
Ateizmu – tego żarliwego ateizmu protestu – nie możemy zwyciężyć inaczej, jak tylko go obejmując.
Obejmijmy go z całą żarliwością naszej wiary i pobłogosławmy mu.