Nasz profile

Solidarność to sztuka

Aktualności

Solidarność to sztuka

Solidarność to sztuka

Pracownia rzeźby Zbigniewa Maleszewskiego na warszawskiej Starówce przy ul. Bugaj 15/17 to nie tylko miejsce magiczne, w którym tworzył wybitny rzeźbiarz, architekt i filozof, były żołnierz AK, lokacja wielu produkcji filmowych m.in. „Sztuki Kochania”, ale także tajna drukarnia z okresu Solidarności, która mieściła się w piwnicy należącej do tego niezwykłego lokalu.

Aby uczcić historię Pracowni oraz jej zmarłego rok temu Twórcę, Fundacja na Rzecz Rzeźby Polskiej zaprasza 5 lipca o godz. 19.00 na wernisaż wystawy “Solidarność to sztuka”.

Zaprezentowane zostaną oryginalne przedmioty związane z funkcjonowaniem drukarni oraz proces tworzenia wydawnictw drugoobiegowych. Wyeksponowane będą także znaki wydawnicze oraz swoista estetyka bibuły, nierozłącznie związane także z dostępnymi technikami powielania, oryginalne druki powielane w tym miejscu, zarówno periodyki, jak i druki ulotne oraz literatura polska i światowa z peerelowskiego indeksu.

Oprócz wystawy odbędzie się również prezentacja multimedialna na baize materiału, w którym o funkcjonowaniu drukarni opowiada sam Zbigniew Maleszewski oraz jej twórcy Szymon Dederko i Stefan Rutkowski.

W ramach wystawy zostanie również pokazany film “100 metrów od Zamku” autorstwa Mikołaja Pazio i Marcina Kopcia, przedstawiającego postać rzeźbiarza i artysty Zbigniewa Maleszewskiego. Film otrzymał II miejsce dla najlepszego dokumentu w konkursie filmowym ZABYTKOMANIA.

Gdzie?

W otoczeniu niezwykłej pracowni Zbigniewa Meleszewskiego, rzeźbiarza, architekta, filozofa, wolnego ducha.

Pracownia  jest wspaniale zachowanym przykładem wnętrz z lat 60′ w kamienicy będącej częścią odbudowywanego Starego Miasta. To wysokie, ponad sześciometrowe pomieszczenie z antresolą, okazałą biblioteką, zbiorami kolekcjonerskimi sztuki, rzemiosła artystycznego, militariów, okazów geologicznych, przyrodniczych jest świadkiem całej powojennej historii Warszawy wraz ze zbiorami sięgającymi XVIII wieku.

W piwnicy należącej do tego lokalu mieściła się w latach 80′ tajna drukarnia Solidarności. Zachował się z tych czasów sprzęt drukarski oraz „bibuła” drukowana w tej drukarni.

O czym?

O tym, że sztuka to okno na świat, ale jednocześnie przestrzeń wolności nawet w świecie zniewolonym. O życiu niezwykłego człowieka opowiadającego przez kilkadziesiąt lat za pomocą dłuta i kamienia o harmonii natury i rytmu miasta, o historii czasu i historii miejsca.

O solidarności i Solidarności, o patriotyzmie, który nie polega na krzyku, tylko robieniu tego, co słuszne w godzinie próby. O kreatywności polskiej, wyjątkowej w skali świata.

 Dla kogo?

Dla ludzi szukających autentyczności w zalewie sztucznych kreacji marketingowych. Dla mieszkańców Warszawy zainteresowanych twórczą atmosferą. Gotowych na zainspirowanie.

Dla turystów szukających w stolicy miejsc nieszablonowych, nieodkrytych, prawdziwych.

Jak wyglądała podziemna drukarnia Solidarności?

Zaprezentowane zostaną oryginalne przedmioty związane z funkcjonowaniem drukarni oraz proces tworzenia wydawnictw drugoobiegowych. Wyeksponowane będą także znaki wydawnicze oraz swoista estetyka bibuły, nierozłącznie związane także z dostępnymi technikami powielania.

Co w niej drukowano?

Wyeksponowane zostaną oryginalne druki powielane w drukarni, zarówno periodyki, jak i druki ulotne oraz literatura polska i światowa z peerelowskiego indeksu.

Co za to groziło?

Wprowadzenie do obiegu druków nielegalnych spotykało się z represjami ze strony władz, z internowaniem włącznie w okresie stanu wojennego. Stąd też drukarnia była dobrze zakonspirowana i ukryta, o czym także traktować będzie część wystawy. Nie bez znaczenia była w tym kontekście AK-owska przeszłość i doświadczenie konspiracyjne właściciela piwnicy – Zbigniewa Maleszewskiego.

O fenomenie wydawnictw drugiego obiegu w Polsce.

Choć nie zawsze były to nielegalne wydawnictwa to jednak drugi obieg funkcjonuje w Polsce od wieku XIV. Dopiero czasy cenzury zrównały wydawnictwa nielegalne z wystąpieniami przeciw reżimowi, a w obawie przed represjami sprowadzono wydawnictwa do zakonspirowanego podziemia.

Historia prawdziwej drukarni w piwnicy u Zbyszka.

Kto i kiedy ją stworzył, w jaki sposób ją zakonspirowano, co w niej drukowano i jakimi metodami – o tym opowie osobny dział wystawy.

Wewnątrz subtelna i nastrojowa opowieść wizualno – dźwiękowa wprowadzająca widza w atmosferę warszawskiej bohemy artystycznej, historii miejsca i historii miasta widzianego z okien pracowni.

Otoczenie pracowni  było miejscem, w którym artysta realizował swoisty performance – rzeźbił na oczach przechodzących warszawiaków i turystów.

Nawiązujemy do tego twórczego aktu poprzez wieczorne spotkania ze sztuką. Sztuką przekraczającą gatunkowe granice, rozumianą jako eksterytorialną przestrzeń aktywności twórczej. Wśród plenerowej galerii rzeźb o nazwach nawiązujących do metafizycznych zagadek bytu odbywać się będą wydarzenia nieoczekiwane i nieoczywiste.

Organizatorzy:

Fundacja na Rzecz Rzeźby Polskiej im. Zbigniewa Meleszewskiego

Twórcza 10 / tworcza10.pl

Redakcja Pod Prąd

Magazyn "płyń POD PRĄD” jest ogólnopolskim bezpłatnym kwartalnikiem studenckim z corocznym numerem specjalnym - STARTER dla studentów pierwszego roku. Magazyn trafia w potrzeby studentów używając różnorodnych form, takich jak: reportaże z ważnych wydarzeń na uczelniach; wywiady ze studentami, psychologami, profesorami, ciekawymi ludźmi; prezentacje kół naukowych; porady dotyczące zachowania się w różnych sytuacjach w życiu studenckim. „płyń POD PRĄD” dotyka ważnych tematów w życiu społecznym studenta, takich jak nauka, wartości oraz relacje międzyludzkie. Chcesz do nas pisać? Napisz! redakcja(at)podprad.pl Chcesz by objąć patronatem wydarzenie studenckie? Napisz do Marty! Marta Chelińska mchelinska(at)hotmail.com Kontakt do naczelnej - Katarzyny Michałowskiej: naczelna(at).podprad.pl

Komentarze

Komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Zobacz także Aktualności

Na górę