Nasz profile

Manipulacja Kolorem

Studenci

Manipulacja Kolorem

Manipulacja Kolorem

Opakowanie ‒ na pozór mogłoby się wydawać, że nie ma ono decydującego wpływu na nasze decyzje konsumenckie. Niestety, wielu z nas jest w błędzie. Przecież nie interesują nas przeciętne rzeczy. Wszystko musi być nowoczesne, modne, dopasowane do płci, wieku i statusu społecznego.

Jeśli chodzi o opakowania, to kluczowym ich elementem jest kolor. To on decyduje o tym, w jaki sposób postrzegamy produkt, czy jest on dla nas innowacyjny, czy może luksusowy. Ta sama rzecz włożona do różnych opakowań zdobędzie inne oceny konsumentów. Co w takim razie o kolorach mówi psychologia?

Czerwony

Kojarzy się ze śmiałością, aktywnością, ogniem bądź gwałtownością, ale także emocjami, miłością i erotyką. Jeśli produkt ma przyciągać uwagę, podkreślać seksapil, sugerować kuszący i uwodzicielski efekt, to będzie w purpurowym opakowaniu. Dlatego nie mamy czerwonych proszków do prania, ale za to całe morze dezodorantów i kosmetyków. Często jest również wykorzystywany w branży motoryzacyjnej i w usługach rozrywkowych. Preferowany jest przez osoby młode.

Pomarańczowy

Kolor radości, innowacji, entuzjazmu, pewności i energii. Jeśli coś ma trafiać do grupy, która lubi nowości i uważa się za niestandardowych konsumentów, będzie w pomarańczowym opakowaniu.

Niebieski

Kojarzony ze spokojem, łagodnością, z odpowiedzialnością, stabilnością, zaufaniem, skutecznością, konserwatyzmem – to właśnie dlatego, szampony przeciwłupieżowe w przeważającej większości mają niebieskie elementy opakowania. Klientowi podświadomie mają kojarzyć się ze skutecznością. Niebieski dezodorant czy proszek do prania będzie przez nas oceniany jako bardziej skuteczny niż ten sam produkt w innym opakowaniu. Kolor niebieski wykorzystywany jest także w produktach, które mają kojarzyć się ze świeżością, odświeżeniem (gumy do żucia, napoje orzeźwiające).

Żółty

Kolor optymizmu, otwartości, ciepła i witalności. Kojarzy się z młodością i żywotnością. Dlatego też dobra luksusowe kolorem żółtym nie będą oznaczane (na luksus trzeba sobie zapracować, a to zajmuje czas). Żółty proszek do prania będzie sugerował świeży zapach, żółte perfumy będą wybierane przez młode dziewczyny. To do żółtego opakowania wleje się szampon do włosów kręconych i niesfornych. W połączeniu z czerwienią tworzy łatwo zapamiętywaną kompozycję (firma kurierska DHL). Dlatego często kolor żółty wykorzystywany jest w handlu, rozrywce, usługach oraz w zakupach ratalnych.

Zielony

Kolor nadziei, harmonii, zdrowia, rozwoju, a w ciemnych odcieniach również luksusu. Kolor ten podkreśla naturalność i bezpieczeństwo produktów. Zielony szampon będzie więc traktowany jako naturalny, a żywność, która ma zielone opakowanie, jako pozbawiona konserwantów. Często stosowany także w opakowaniach leków i para-farmaceutyce.

Brązowy

Barwa, która uspokaja, kojarzy się z bezpieczeństwem oraz ze zdrowym i naturalnym jedzeniem. Dlatego ma zastosowanie przy artykułach spożywczych takich, jak chleb, kawa, ale także przy produktach dla dzieci.

Biały

Powinien kojarzyć się z niewinnością, uczciwością, lekkością i jasnością. Jest uznawany za kolor tła, nadaje przedmiot czysty i higieniczny charakter. Najczęściej stosowany przy lekach i artykułach higienicznych.

Złoty i srebrny

Kolor luksusu, wysokiej jakości. Kojarzy się z ekskluzywnością, dlatego jest naturalnym kolorem wykorzystywanym przy produktach luksusowych, biżuterii, samochodach, perfumach, wyrobach czekoladowych wysokiej jakości.

Czarny

Kojarzy się z elegancją, prestiżem, wyrafinowaniem i sukcesem, ale także z żałobą, smutkiem i depresją. Tworzy aurę tajemniczości, często jest symbolem osiągnięcia sukcesu i pozycji społecznej. Dlatego jest najczęściej wykorzystywany przy produktach modnych, eleganckich, będących wyróżnikami pozycji społecznej.

Kolory i opakowania produktów w naturalny sposób przyciągają nasz wzrok. Nic na to nie poradzimy. Nie powinniśmy jednak zapominać, że właśnie przez opakowanie można w prosty sposób manipulować konsumentami. Dlatego kiedy wybieramy nowy, nieznany nam produkt, sprawdźmy jego skład oraz zastanówmy się nad tym, czy, gdyby był w innym opakowaniu, też uznalibyśmy, że jest wart swojej ceny.

(Bartosz Kaczmarzyk)

CZYTAJ DALEJ
Zobacz również
Redakcja Pod Prąd

Magazyn "płyń POD PRĄD” jest ogólnopolskim bezpłatnym kwartalnikiem studenckim z corocznym numerem specjalnym - STARTER dla studentów pierwszego roku. Magazyn trafia w potrzeby studentów używając różnorodnych form, takich jak: reportaże z ważnych wydarzeń na uczelniach; wywiady ze studentami, psychologami, profesorami, ciekawymi ludźmi; prezentacje kół naukowych; porady dotyczące zachowania się w różnych sytuacjach w życiu studenckim. „płyń POD PRĄD” dotyka ważnych tematów w życiu społecznym studenta, takich jak nauka, wartości oraz relacje międzyludzkie. Chcesz do nas pisać? Napisz! redakcja(at)podprad.pl Chcesz by objąć patronatem wydarzenie studenckie? Napisz do Marty! Marta Chelińska mchelinska(at)hotmail.com Kontakt do naczelnej - Katarzyny Michałowskiej: naczelna(at).podprad.pl

Komentarze

Komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Zobacz także Studenci

Na górę