Nasz profile

Weź byka za rogi i biegnij truchtem do autobusu

Poradniki

Weź byka za rogi i biegnij truchtem do autobusu

Weź byka za rogi i biegnij truchtem do autobusu

Na biurku sterta książek, obok dzbanek kawy, na łóżku magazyn. Wzdychasz, patrząc na kolorowe zdjęcia modelek. Marzy ci się smukła sylwetka, ale różniczki wzywają… Poprosiliśmy wieloletnią instruktorkę fitness panią Joannę Stróżek o kilka porad, jak zadbać o swoją aktywność w czasie studiów.

Kilka lat studiów rozwija naszą wiedzę czy nowe umiejętności. Natomiast nasze ciało starzeje się.

Truchtem do autobusu

Dopadają nas dolegliwości, schorzenia cywilizacyjne takie jak: otyłość, nerwice, choroby układu krążenia czy oddechowego. Z młodych, energicznych ludzi zmieniamy się w ludzi w średnim, a potem starszym wieku, dla których wejście na pierwsze piętro to nie lada wyczyn, w najlepszym razie opłacony bezdechem. Podbiegnięcie do autobusu staje się możliwe tylko truchtem. Oczywiście pewne zmiany związane z wiekiem są nieuniknione, ale… Odrobina troski o fizyczną stronę każdego z nas może być nieocenioną bronią do walki ze skutkami upływającego czasu. Nie chodzi tu tylko o kosmetyczne zabiegi upiększające naszą fizjonomię. Powinniśmy dbać w sposób mądry i świadomy o to, co mamy. Jednak najwięcej zależy od genów. To od nich uzależnione jest tempo osiągania zamierzonych efektów. Nie łudźmy się, iż mając rodziców przy tuszy, sami będziemy chudzi jak szczypiorek.

Nie ma złych wyborów

Dbanie o siebie trzeba zacząć teraz. Dopóki nie zaabsorbuje cię praca, rodzina i codzienne obowiązki. Studia to dobry czas na cieszenie się faktem, iż możesz spędzać czas aktywnie na wiele różnych sposobów. Przy pewnych nakładach finansowych można skorzystać z szerokiego wachlarza zajęć zorganizowanych (np. kluby fitness, szkoły tańca) lub miejsc wyposażonych do treningu indywidualnego (np. siłownie). Przy skromniejszym budżecie wystarczą rower, rolki czy choćby długi odświeżający spacer. Każda forma jest dobra.

Korzystna lokata

Oto kilka z szeregu procesów, jakie zachodzą w organizmie pod wpływem aktywności fizycznej:

  • poprawa wydolności fizycznej i tolerancji wysiłkowej;
  • stabilizacja optymalnego ciężaru ciała;
  • wzrastająca siła mięśni szkieletowych;
  • zapobieganie rozwojowi chorób cywilizacyjnych;
  • wpływ na leczenie wielu chorób;
  • wykształcenie odpowiedniej gęstości kości, a tym samym zapobieganie osteoporozie;
  • zmiany na poziomie wszystkich układów organizmu.

Po ćwiczeniach lepiej się uczy, a dotleniony mózg sprawniej pracuje przez dłuższy czas bez efektów znużenia. I to bez konieczności picia kawy czy innych energetyzujących napojów! Będąc aktywnym fizycznie, inwestujesz więc zarówno w swoją przyszłość, jak i teraźniejszość.

 O poranku

Wstając rano z łóżka uchyl okno lub otwórz je na oścież (w zależności od pogody). Weź kilka głębokich wdechów. Rozpocznij dzień od pozytywnych myśli nawet jeśli dzień zapowiada się ciężko i chmurno. Poprzeciągaj się wznosząc ramiona w górę, a następnie wykonując ruch rozpychania ścian w ułożeniu ramion w bok. Spokojnym ruchem wykonaj ruch krążenia głową w jedną i w drugą stronę. Tak rozpoczęty poranek powinien nastroić cię pozytywnie na cały dzień.

Na dobry początek

Niezależnie od rodzaju twojej ulubionej aktywności pamiętaj o rozgrzewce. Jest to proces stopniowego i systematycznego zwiększania intensywności ruchu (nie zaczynaj od biegu ani skakania!). Powinna trwać ok. 10 minut. W tym czasie serce zaczyna szybciej bić, krew krążyć, przyspiesza się oddech, wzrasta ciepłota ciała i mięśni. Te ostatnie, tak przygotowane, będą pracować efektywniej i będą mniej narażone na kontuzje. Przygotujesz w ten sposób organizm i ciało do pracy.

Wszelki wysiłek zakończ stretchingiem. Rozciągnij wszystkie duże grupy mięśniowe, które brały udział w treningu (niezależnie czy był to bieg, pływanie czy też spacer). Pomaga to w utrzymaniu elastyczności mięśni oraz prowadzi do stopniowego stygnięcia mięśni i uspokojenia organizmu.

Kluczowy sekret

Aby osiągnąć zamierzony cel uzbrój się w cierpliwość i systematyczność. To sekret sukcesu. Dla utrzymania formy wystarcza trening 2 razy w tygodniu. Jeśli jednak chcesz ją podnieś zwiększ częstotliwość do 3 – 4 razy w przypadku intensywniejszych ćwiczeń. Jeśli jednak trening nie jest wielce wymagający, możesz go wykonywać każdego dnia. Pamiętaj jednak, że tak jak ciało potrzebuje wysiłku, tak też potrzebuje odpoczynku. Mięśnie potrzebują czasu na regenerację i odbudowę. Jest to niezmiernie ważne i, niestety, niedoceniane.

Ochrona talentów

Mając na względzie własną przyszłość oraz przyszłość kolejnych pokoleń RUSZ SIĘ. Wyrób w sobie nawyk ruchu. Zachowasz w ten sposób taki poziom sprawności ruchowej w życiu codziennym, który podtrzyma sprawność mechanizmów adaptacji do różnorodnych obciążeń i pozwoli na regenerację sił. Pobudzi proces ochrony twórczych zdolności i będzie chwilą relaksu, do której tęskni się po dniu nauki czy pracy. Ciało to byk, z którym warto się świadomie zmierzyć.

Joasia Stróżek, trenerka fitness

Redakcja Pod Prąd

Magazyn "płyń POD PRĄD” jest ogólnopolskim bezpłatnym kwartalnikiem studenckim z corocznym numerem specjalnym - STARTER dla studentów pierwszego roku. Magazyn trafia w potrzeby studentów używając różnorodnych form, takich jak: reportaże z ważnych wydarzeń na uczelniach; wywiady ze studentami, psychologami, profesorami, ciekawymi ludźmi; prezentacje kół naukowych; porady dotyczące zachowania się w różnych sytuacjach w życiu studenckim. „płyń POD PRĄD” dotyka ważnych tematów w życiu społecznym studenta, takich jak nauka, wartości oraz relacje międzyludzkie. Chcesz do nas pisać? Napisz! redakcja(at)podprad.pl Chcesz by objąć patronatem wydarzenie studenckie? Napisz do Marty! Marta Chelińska mchelinska(at)hotmail.com Kontakt do naczelnej - Katarzyny Michałowskiej: naczelna(at).podprad.pl

Komentarze

Komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Zobacz także Poradniki

Na górę