Nasz profile

Trójmiejscy studenci czekają na Rower Metropolitalny MEVO

Aktualności

Trójmiejscy studenci czekają na Rower Metropolitalny MEVO

Trójmiejscy studenci czekają na Rower Metropolitalny MEVO

W Trójmieście czekamy na uruchomienie Roweru Metropolitalnego MEVO. Może, jeśli pogoda w grudniu dopisze, uda się dojechać rowerem na uczelnię. W ubiegłym roku mieliśmy mało śniegu, w tym roku jeszcze nic nie wiadomo, ale może MEVO ma na ten temat więcej informacji.

Musimy uzbroić się w cierpliwość i czekać na to kiedy ten projekt wystartuje. W zimę ma ruszyć 30% floty, a następnie 1 marca 2019 reszta.

Ale znamy już kilka szczegółów. Można podejrzeć stacje Mevo. Czy znajdują się one blisko ciebie?

Dlaczego tak się nazywa Rower Metropolitalny? O tym więcej możesz przeczytać tutaj.

Mogłam uczestniczyć w wybraniu nazwy. Ze smutkiem (żart) pożegnałam nazwę merol.

Trzeba przyznać, że dużo było przy tym śmiechu.

 

Co mówią na temat wdrożenia Roweru Metropolitalnego MEVO oficjalne źródła?

 

Na wdrożenie systemu roweru MEVO składa się wiele powiązanych elementów: konstrukcja wzorcowego roweru i uruchomienie procesu technologicznego ich produkcji, instalacja 660 stacji postojowych, system IT pozwalający na zarządzanie i wypożyczanie rowerów oraz uruchomienie centrum monitoringu.

Obecnie na każdym z etapów prace są finalizowane. W przypadku stacji postojowych, dużym wyzwaniem było przekazanie operatorowi systemu utwardzonych terenów, na których można było dokonać montażu stacji. “Samo przekazanie dokumentów prawnych wraz z pozytywną opinią środowiskową dot. możliwości montażu stacji wymagało znaczących prac administracyjnych i formalno-prawnych. Drobne opóźnienia spowodowane były też koniecznością utwardzania gruntów pod stacje rowerowe, do czego konieczne było wynajęcie wykonawców robót budowlanych na terenie 14 gmin. Tymczasem rynek wykonawców jest bardzo trudny ze względu na realizację setek inwestycji finansowanych w ramach projektów europejskich i braku wolnych rąk do pracy.” – mówi Michał Glaser, Dyrektor Biura Obszaru Metropolitalnego Gdańsk-Gdynia-Sopot . Stojaki pojawiły się już w większości dzielnic i miejscowości. Niedawno ulepszony został system ich mocowania, po to aby nie odstawały one od podłoża w przypadku pochyłych i nierównych powierzchni. Zaakceptowane zostały też duże i małe totemy informacyjne (wygląd w załączeniu), które są obecnie instalowane.

Firma Nextbike prowadzi intensywne testy rowerów, aplikacji do ich wypożyczania, systemu rejestracji oraz działania centrum monitoringu. Dopracowane są już kluczowe elementy roweru, takie jak: napęd, zamek elektryczny oraz system informatyczny, który umożliwiać będzie szybkie (do 15 sek.) i łatwe wypożyczanie roweru za pomocą kart zbliżeniowych (takich jak bilet miesięczny, legitymacja studencka, czy karta mieszkańca), a także smartfona.

Czemu uruchomienie zimą?

Gdańsk i Obszar Metropolitalny GGS od lat kreują polskie trendy mobilności. Tzw. wskaźnik modal split co roku wskazuje częstsze wybieranie podróży rowerem oraz pieszo zamiast przemieszczania się samochodem. W tym celu kształtowane są postawy mieszkańców od najmłodszych lat. Najlepszym tego przykładem jest Kampania “Rowerowy Maj”, w której w tym roku dzieci i młodzież z gmin naszej Metropolii wykonały ponad 500 tys. przejazdów. “Chcemy nie tylko, aby trend ten był kontynuowany, ale rozpocząć nowy trend – aby rowerem poruszać się nie tylko w sezonie wiosna-jesień, ale również w mniej sprzyjającej aurze. Skoro masowe poruszanie się rowerami zimą jest możliwe w miastach Skandynawii, takich jak Kopenhaga, nie widzimy przeciwwskazań dla których nie miałoby się to sprawdzić w gminach Obszaru Metropolitalnego.” – mówi Michał Glaser.

Z tego powodu Rower MEVO będzie jednym z pierwszych tak dużym w Polsce systemem, który będzie funkcjonował przez 12 miesięcy w roku uzupełniając dostępną ofertę transportową komunikacji publicznej. Dla użytkowników roweru publicznego, którzy chętnie korzystają z niego latem, 30% floty funkcjonowało będzie również każdej zimy.

Największy system rowerowy w Europie składający się w 100% z rowerów elektrycznych

System Roweru Metropolitalnego jest flagowym i najważniejszym przedsięwzięciem realizowanym w ramach RPO w Województwie Pomorskim. Będzie to największy i w Europie system w całości składający się z rowerów elektrycznych. W jego skład wejdzie 4080 rowerów z napędem wspomaganym elektrycznie funkcjonujących na terenie 14 gmin (Gdańsk, Gdynia, Sopot, Tczew, Pruszcz Gdańsk, Rumia, Reda, Puck, Władysławowo, Żukowo, Kartuzy, Stężyca, Somonino, Sierakowice).

Rower Metropolitalny jest też przykładem współpracy metropolitalnej, dzięki której powstanie jednolity i zintegrowany środek transportu publicznego. To również przykład działania mechanizmu Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych, jako źródła innowacji i rozwoju metropolii.

 

W takim razie czekamy cierpliwie.

Katarzyna Michałowska

Katarzyna Michałowska

Redaktor naczelna Magazynu "płyń Pod Prąd", reporter, dziennikarz, podcasterka na StacjaZmiana.pl, ogarnia @3miastotweetup i @TweetupAcademy. Przewodniczka po muralach na Zaspie #kochamurale. Od wielu lat szkoli młodych dziennikarzy. Prowadzi warsztaty związane z rozwojem inteligencji emocjonalnej. Inicjatorka i dyrektor programowy konferencji Medionalia. Twitter: KaMichalowska Snap: podprad Insta: Kmichalowska mail: naczelna(at)podprad.pl

Komentarze

Komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Zobacz także Aktualności

Na górę