Nasz profile

Podręcznik fizyki dla szkół wyższych otwarty dla wszystkich – licencja Creative Commons

Aktualności

Podręcznik fizyki dla szkół wyższych otwarty dla wszystkich – licencja Creative Commons

Podręcznik fizyki dla szkół wyższych otwarty dla wszystkich – licencja Creative Commons

Nowy, wydany w języku polskim, darmowy podręcznik akademicki do fizyki ogólnej zyskał uznanie na polskich uczelniach. Dostępna online od początku bieżącego roku akademickiego „Fizyka dla szkół wyższych” z prestiżowej amerykańskiej serii OpenStax została oficjalnym podręcznikiem głównym lub wspierającym w 21 szkołach wyższych w kraju.

„Fizyka dla szkół wyższych” to polska adaptacja nowoczesnego podręcznika „University Physics” opracowanego przez OpenStax, fundację non profit działającą przy Uniwersytecie Rice w Houston, w Stanach Zjednoczonych. Trzytomowe wydawnictwo można za darmo pobrać jako plik PDF oraz korzystać z niego online.

Amerykańska fundacja OpenStax wydaje darmowe podręczniki, by obniżyć studentom koszty nauki i ułatwić im dostęp do wysokiej jakości zasobów edukacyjnych. Od 2012 roku OpenStax opublikował w języku angielskim już 29 obszernych podręczników akademickich, z których skorzystało ponad 6 milionów studentów na całym świecie. Wszystkie tytuły udostępnione są na otwartej licencji Creative Commons Uznanie autorstwa międzynarodowa 4.0 (CC BY 4.0).

 Wydawcą polskiej publikacji jest OpenStax Poland, fundacja non profit. – Jesteśmy pierwszą na świecie organizacją, która zainicjowała i zrealizowała adaptację podręcznika OpenStax na rynek inny niż anglojęzyczny – mówi Christopher Sweeney, prezes fundacji OpenStax Poland. – Podręczniki publikujemy na tzw. otwartej licencji. Zapewnia ona prawo nie tylko do darmowego używania, pobierania i kopiowania, ale też do własnych modyfikacji poszczególnych modułów książki bez konieczności logowania się czy dokonywania jakichkolwiek opłat – dodaje Sweeney.

„Fizyka dla szkół wyższych” jest przemyślaną całością, została opracowana przez zespół ekspertów i dydaktyków fizyki. Jeśli jednak wykładowca chciałby przedstawić swoim studentom indywidualne podejście do tematu omówionego w publikacji, może dostosować dowolne fragmenty książki do swoich potrzeb. Licencja na to w pełni zezwala, jedynym wymogiem jest powołanie się na źródło – podkreśla Sweeney.

Już 21 uczelni oficjalnie przyjęło „Fizykę dla szkół wyższych” do sylabusów. Niektóre z nich, jak Wojskowa Akademia Techniczna w Warszawie, wskazało ją studentom jako główny, obowiązujący na uczelni podręcznik do fizyki

Przygotowując polską wersję publikacji, Fundacja OpenStax Poland nawiązała współpracę partnerską z 7 polskimi uczelniami, m.in. z Akademią Górniczo-Hutniczą, Politechniką Gdańską, Politechniką Wrocławską. W adaptacji uczestniczyło ponad 50 pracowników dydaktyczno-naukowych. Zaowocowało to nie tylko wysokim poziomem tłumaczenia, ale i dostosowaniem treści podręcznika do polskiego toku nauczania. – Dostajemy pozytywne recenzje od środowiska akademickiego. Już 21 uczelni oficjalnie przyjęło „Fizykę dla szkół wyższych” do sylabusów. Niektóre z nich, jak Wojskowa Akademia Techniczna w Warszawie, wskazało ją studentom jako główny, obowiązujący na uczelni podręcznik do fizyki – mówi Paulina Szczucińska, menedżerka projektów w OpenStax Poland.

Wykładowcy już korzystający z publikacji podkreślają, że jej zaletą jest możliwość swobodnego dostosowywania treści do programu zajęć i konkretnych potrzeb dydaktycznych, przejrzysta struktura, opisowy sposób prowadzenia tematu, przystępny język, a także praktyczne zastosowanie wprowadzanych pojęć. – Studenci lepiej przyswajają wiedzę, gdy jest ona przekazywana w odniesieniu do realiów. Podręcznik wydany przez OpenStax Poland jest szczególnie przyjazny dla studenta, bo zawiera mnóstwo przykładów z życia codziennego – mówi dr inż. Radosław Strzałka z AGH, który na zajęciach ze studentami wykorzystuje „Fizykę dla szkół wyższych”.

W bieżącym roku akademickim z podręczników udostępnionych przez OpenStax uczą się studenci z ponad 4 tys. uczelni na świecie. W samych Stanach Zjednoczonych niemal w co drugiej ze szkół wyższych używa się co najmniej jednego z 29 tytułów OpenStax. Tylko w tym roku oszczędności amerykańskich studentów wynikające z korzystania z darmowych podręczników fundacji wyniosą aż 177 milionów dolarów.

Na polskich uczelniach darmowe podręczniki na otwartej licencji to wciąż nowość.  – Jesteśmy przekonani, że otwartość jest przyszłością edukacji. Naszym celem jest dotarcie z informacją o podręczniku „Fizyka dla szkół wyższych” do wszystkich studentów w Polsce, którzy mają zajęcia z fizyki, oraz do ambitnych maturzystów. Publikując darmowe podręczniki na otwartej licencji, nie tylko pomagamy młodym ludziom finansowo, lecz także pomagamy zapobiegać nielegalnemu obrotowi kopiami podręczników komercyjnych. Dbamy też o upowszechnienie dostępu do wartościowych i zweryfikowanych treści w internecie. Z radością dostrzegamy rosnące zainteresowanie naszą inicjatywą całego środowiska akademickiego – podsumowuje Szczucińska.


Fundacja OpenStax Poland jesienią tego roku wydzieliła się z Katalyst Education, fundacji non profit, inkubatora projektów mających na celu wyrównywanie szans edukacyjnych w Polsce.

www.openstax.pl

Linki do darmowego podręcznika „Fizyka dla szkół wyższych”:

Tom 1

Tom 2

Tom 3

Magazyn "płyń POD PRĄD” jest ogólnopolskim bezpłatnym kwartalnikiem studenckim z corocznym numerem specjalnym - STARTER dla studentów pierwszego roku. Magazyn trafia w potrzeby studentów używając różnorodnych form, takich jak: reportaże z ważnych wydarzeń na uczelniach; wywiady ze studentami, psychologami, profesorami, ciekawymi ludźmi; prezentacje kół naukowych; porady dotyczące zachowania się w różnych sytuacjach w życiu studenckim. „płyń POD PRĄD” dotyka ważnych tematów w życiu społecznym studenta, takich jak nauka, wartości oraz relacje międzyludzkie. Chcesz do nas pisać? Napisz! redakcja(at)podprad.pl Chcesz by objąć patronatem wydarzenie studenckie? Napisz do Marty! Marta Chelińska mchelinska(at)hotmail.com Kontakt do naczelnej - Katarzyny Michałowskiej: naczelna(at).podprad.pl

2 komentarze

2 Comments

  1. Karina

    30 grudnia 2018 at 18:16

    Trochę zbaczając z tematu, to ja podziwiam nauczycieli. Sama odeszlam po dwóch latach (dalej daję korki i się ogłaszam na portalach w stylu angielski prywatnie, ale to nie etat)…

    • Katarzyna Michałowska

      2 stycznia 2019 at 12:29

      I jak Karina? jesteś w stanie się z tego utrzymać? A jakaś szkołą prywatna, nie byłaby lepsza?

Komentarz

Anuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Zobacz także Aktualności

Na górę