Nasz profile

Rower Mevo wystartował – czy dojedziesz nim na uczelnię?

Aktualności

Rower Mevo wystartował – czy dojedziesz nim na uczelnię?

Rower Mevo wystartował – czy dojedziesz nim na uczelnię?

Największy w Europie a zarazem najnowocześniejszy system rowerów publicznych składających się w całości z rowerów wspomaganych elektrycznie wystartował kilka dni temu. W 14 miastach i gminach Obszaru Metropolitalnego Gdańsk – Gdynia – Sopot można korzystać z 1224 rowerów, a wkrótce ta liczba wzrośnie do 4080. System Mevo jest wciąż w fazie testów i jeszcze nie wiadomo kiedy te testy się zakończą i będziemy mogli korzystać z wszystkich rowerów. 

– 4080 rowerów ze wspomaganiem elektrycznym to prawdziwie europejski sukces współpracy metropolitalnej – mówi Aleksandra Dulkiewicz, Prezes Obszaru Metropolitalnego Gdańsk – Gdynia – Sopot. – Do tej pory to Madryt mógł się cieszyć największym systemem z rowerami elektrycznymi, mając ich nieco ponad 2000. W Barcelonie w tym roku cieszą się z rozbudowania systemu do 1000 rowerów elektrycznych. Jesteśmy dumni, że czwarta największa metropolia w Polsce będzie miała największy system rowerów ze wspomaganiem elektrycznym w całej Europie.

Odpowiedź na pytanie czy student dojedzie rowerem elektrycznym na swoją uczelnię można uzyskać bardzo szybko zaglądając do aplikacji Mevo

Odpowiedź na pytanie czy student dojedzie rowerem elektrycznym na swoją uczelnię można uzyskać bardzo szybko zaglądając do aplikacji Mevo. Uniwersytet Gdański ogrodzony płotem jak wojskowy teren, a za pozostawienie roweru na terenie kampusu UG można zapłacić 100 zł mandatu. Na Politechnice Gdańskiej można zostawić rower pomimo, że jest to teren ogrodzony. Na mieście plotkują, że wszystko dlatego, że profesor Jacek Namieśnik, rektor Politechniki Gdańskiej jeździ do pracy rowerem.

Operatorzy systemu zapewniają, że wypożyczenie i zwrot roweru jest proste i intuicyjne. Mevo można wypożyczyć przy użyciu aplikacji (skanując kod QR), karty zbliżeniowej (po dodaniu jej do konta użytkownika, przykładając do komputera pokładowego) lub kontaktując się z Biurem Obsługi Klienta. Rower oddamy zamykając zamek O-Lock i tym samym blokując tylne koło roweru. Abonament miesięczny (90 min. dziennie) kosztuje 10 zł, zaś roczny zaś 100 zł. Po przekroczeniu tego czasu opłata za każdą minutę wynosi 5 gr. Jeśli nie chcemy korzystać z opłat abonamentowych możemy korzystać z opłaty minutowej. Wyniesie ona 10 gr/1 min.

Po kilku dniach korzystania z Mevo wyraźnie widać, że rowery przemieszczają się z osiedli do dużych miejsc pracy, takich jak Olivia Business Centre. System jeszcze nie pracuje doskonale, a w internecie wrze. Jednak liczba wypożyczeń w pierwszych dniach pokazuje, że cała metropolia z utęsknieniem czekała na start Mevo. Każdy chce skorzystać z Mevo, a rower wzbudza emocje i pojawia się w każdej rozmowie: Cześć,! Czy już próbowałeś Mevo?

System ruszył nie tylko w Trójmieście, ale w 14 miastach i gminach regionu rozmieszczono 660 stacji rowerowych. Można na nich wypożyczyć i zwrócić rower bez dodatkowych opłat. Dzięki zastosowaniu systemu IV generacji istnieje możliwość zwrotu roweru również poza punktami postoju. Naliczana jest wtedy dodatkowa opłata w wysokości 3 zł. Ważne, by zrobić to w obrębie strefy użytkowania (granice poszczególnych miast), by było to miejsce ogólnodostępne i by zwrócony rower nie zagrażał innym użytkownikom drogi, nie blokował przejścia ani przejazdu. Tak zwrócony rower może wypożyczyć inny użytkownik. Jeśli odprowadzi go na stację, otrzyma bonus – 2 złote doładowania konta. – To znakomita atrakcja, która wzbogaci także ofertę turystyczną obszaru Metropolii. Służyć będzie zarówno wczasowiczom, jak i na co dzień naszym mieszkańcom, o czym świadczą wykonane w fazie przygotowań testy. 98% użytkowników wskazało, że będzie korzystało z MEVO – mówi Roman Kużel, Burmistrz Władysławowa.

W sieci możemy przeczytać wiele apeli z prośbą o szanowanie rowerów. Jest to nasze, wspólne dobro, kupione za duże pieniądze, ponieważ projekt był współfinansowany jest ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Pomorskiego na lata 2014-2020. Dofinansowanie ze środków unijnych wyniosło 17.218.259 zł.

Jeśli zbyt szybko zniszczymy rowery, będzie to strata, więc zwracajmy sobie wzajemnie uwagę na to jak traktujemy Mevo.

Szanujmy nasze rowery!

Katarzyna Michałowska

  • Z MEVO mogą korzystać mieszkańcy i turyści odwiedzający Gdańsk, Gdynię, Sopot, Tczew, Puck, Redę, Kartuzy, Sierakowice, Somonino, Stężycę, Władysławowo, Żukowo, Pruszcz Gdański i Rumię.
  • Na początek do dyspozycji są 1224 rowery. Napęd wszystkich jest wspomagany elektrycznie – oznacza to, że silnik bierze na siebie tyle wysiłku, ile wkłada rowerzysta. To szczególnie wygodne przy ruszaniu i podjazdach pod górę.
  • Roweru elektrycznego nie należy mylić ze skuterem. Tu wciąż aktywny udział rowerzysty jest niezbędny. Dzięki silnikowi elektrycznemu zwiększa się jednak zasięg jednośladu. Ci, którzy bez wysiłku na zwykłym rowerze pokonywali kilka kilometrów, teraz bez obaw mogą się wybrać na kilkunastokilometrową przejażdżkę. To znacznie wygodniejsze przy codziennych przejazdach – mówi Robert Lech, prezes Nextbike Polska.
Katarzyna Michałowska

Redaktor naczelna Magazynu "płyń Pod Prąd", reporter, dziennikarz, podcasterka na StacjaZmiana.pl, ogarnia @3miastotweetup i @TweetupAcademy. Przewodniczka po muralach na Zaspie #kochamurale. Od wielu lat szkoli młodych dziennikarzy. Prowadzi warsztaty związane z rozwojem inteligencji emocjonalnej. Inicjatorka i dyrektor programowy konferencji Medionalia. Twitter: KaMichalowska Snap: podprad Insta: Kmichalowska mail: naczelna(at)podprad.pl

Komentarze

Komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Zobacz także Aktualności

Na górę