Nasz profile

FREDRIANA – wieczór baletowy z muzyką Stanisława Moniuszki

Aktualności

FREDRIANA – wieczór baletowy z muzyką Stanisława Moniuszki

FREDRIANA – wieczór baletowy z muzyką Stanisława Moniuszki

FREDRIANA – wieczór baletowy z muzyką Stanisława Moniuszki oparty na dwóch komediach Aleksandra Fredry już 6 kwietnia w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej.

„Nigdy nie zgłębiałem, co stanowi istotne szczęście w małżeństwie; mniemam jednak, że dwie osoby dobierać się powinny, jak para koni: równy chód, równy zwrot, równy ogień, wtedy dobrze się jedzie, a mniej się morduje. Ale kiedy jeden jest bystry, a drugi leniwy, ten miękki, tamten twardousty, ten ciągnie, tamten skacze; to diabła warto!”. Oto i hrabia Fredro! Miłosne perypetie stanowiły jeden z ulubionych tematów jego twórczości. Lekkość i swada z jaką je prezentował inspiruje również choreografów najnowszej premiery w Teatrze Wielkim Operze Narodowej – „Fredriana”.

Komedie Fredry w połączeniu z pełną humoru, a jednocześnie tajemniczą, raz liryczną, raz dramatyczną muzyką Moniuszki to idealny duet, który zaprezentujemy w obu baletach wieczoru.

Uwerturę koncertową Bajka – jeden z najbardziej znanych utworów Moniuszki – usłyszymy, oglądając balet wybitnego polskiego choreografa Conrada Drzewieckiego „Przypowieść sarmacka”  wg „Zemsty” Fredry. Rekonstrukcji, realizacji i reżyserii obecnej wersji podjął się jego dawny uczeń i asystent Emil Wesołowski we współpracy z Renatą Smukałą. Jest to balet nietypowy, niezwykle teatralny, plastyczny, wymagający od tancerzy rozbudowanej gry aktorskiej i bardzo zabawny. Emil Wesołowski zrealizował przedstawienie z dużym szacunkiem dla pierwotnej wersji choreograficznej, co pozwoliło na zachowanie jego ponadczasowej wartości, a jednocześnie stało się doskonałym kontrastem dla nowoczesnego w swojej formie drugiego baletu wieczoru, czyli „Męża i żony” w choreografii Anny Hop.

„Mąż i żona”, świat małżenskich perypetii oparty na znanym wątku romansowym z komedii Fredry, powiązanym z muzyką baletową Na kwaterze. Barwna fredrowsko-moniuszkowska kraina żartu w najlepszym wydaniu. Choreografka w aspektach społecznych i estetycznych umieszcza akcję na przełmie lat 50. i 60 XX wieku. Wówczas, podobnie jak w czasach Fredry i Moniuszki, kulturowa rola kobiety i mężczyzny była jeszcze ściśle określona poprzez tradycję i obyczaj. Anna Hop zgłębia relację między bohaterami, dociera do źródeł ich motywacji, nadając im znacznie głębszego wyrazu niż tylko powierzchownej komediowości. Balet jest choreograficzną mozaiką stylów i inscenizacyjnych rozwiazań. Obok czwórki głównych bohaterów Anna Hop wprowadza na scenę tzw papety, grupę tancerzy którzy stanowią swoistą ekipę dosłownie i w przenośni animującą akcję baletu.

Katarzyna Michałowska

Redaktor naczelna Magazynu "płyń Pod Prąd", reporter, dziennikarz, podcasterka na StacjaZmiana.pl, ogarnia @3miastotweetup i @TweetupAcademy. Przewodniczka po muralach na Zaspie #kochamurale. Od wielu lat szkoli młodych dziennikarzy. Prowadzi warsztaty związane z rozwojem inteligencji emocjonalnej. Inicjatorka i dyrektor programowy konferencji Medionalia. Twitter: KaMichalowska Snap: podprad Insta: Kmichalowska mail: naczelna(at)podprad.pl

Komentarze

Komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Zobacz także Aktualności

Na górę