Nasz profile

Pociąg do kolei

Studenci

Pociąg do kolei

Pociąg do kolei

W pokoju Michała, zobaczymy makietę kolei a honorowe miejsce zajmują albumy i książki o pociągach pancernych czy roli kolei w strukturach Układu Warszawskiego. O miłość do tego typu transportu i jego pozytywne strony w Polsce, pyta Magda Ludynia.

Jak to się stało, że pociągi zaczęły cię pasjonować?

Mój tata interesował się koleją i dużo o niej opowiadał. Dzięki niemu, gdy miałem sześć lat, złapałem bakcyla. Dziś w moim pokoju wisi mapa sieci kolejowej w Polsce. Mam także kolekcję biletów, ale przede wszystkim posiadam zbiór książek na ten temat. Prowadzę nawet ich spis. Są tu wydawnictwa polskie, niemieckie, angielskie, francuskie, ukraińskie, hiszpańskie… Doliczyłem się już ponad dwustu pozycji.

I oprócz tego masz też wielką makietę.

Tak. Zacząłem ją budować cztery lata temu. Przedstawia fragment szlaku kolejowego. Na razie obejmuje trzy metry torów, które są podzielone na pięć segmentów. Z jednej strony zakończona jest specjalnym znormalizowanym profilem, by móc połączyć ją z innymi makietami. Model powstaje w skali 1:87 (H0). Póki co, jest to tylko tor z otoczeniem – nie ma żadnej stacji, ponieważ jej odwzorowanie jest dużo trudniejsze – nie wystarczy kupić budyneczku świecącego plastikiem. Za to samych wagonów mam stosunkowo dużo, ok. 30 – 40.

Na czym polegają wycieczki kolejowe, w których uczestniczysz?

Są to przejazdy po linii kolejowej zamkniętej dla ruchu pasażerskiego lub po prostu ciekawej krajobrazowo. Organizator wynajmuje czasem historyczny skład – lokomotywę, wagony – i jedziemy. Pociąg zatrzymuje się w atrakcyjnych miejscach. Są to tzw. fotostopy. Wtedy można wysiąść i robić zdjęcia czy filmy. Na niektórych stacjach są organizowane festyny. Tam, gdzie pociągi nie jeżdżą już od 15-20 lat, jest to duże wydarzenie.

Masz swoją ulubioną imprezę kolejową?

Co roku bywam z tatą na paradzie parowozów w Wolsztynie. Zjeżdżają tam parowozy z Niemiec, Czech, Słowacji i Austrii. Ale lubię też indywidualne wypady. W te wakacje zrobiliśmy sobie wycieczkę po północnych Niemczech. Zwiedzaliśmy budowle z pogranicza transportu kolejowego i wodnego, na przykład bardzo wysokie mosty nad Kanałem Kilońskim czy promy kolejowe. Oprócz tego w wakacje jeżdżę do Skierniewic, gdzie działa Polskie Stowarzyszenie Miłośników Kolei. Pomagam tam w restaurowaniu zabytkowego taboru.

Polska kolej nie cieszy się dobrą opinią. Co o niej sądzisz?

Kolej w Polsce jest zacofana, przede wszystkim jeżeli chodzi o jakość torowisk i taboru. Jest to wynik wieloletnich zaniedbań. Teraz na wszystkich głównych liniach trwają modernizacje, ale na prawdziwie nowoczesną kolej przyjdzie nam jeszcze poczekać. Najgorzej jest jednak z estetyką: czystością na dworcach itp.

Czy widzisz jakieś pozytywy?

W zagranicznych pociągach, ze względu na dużą prędkość, okna są zablokowane. W polskich przeciwnie: można otworzyć sobie okno, wychylić się, popatrzeć. Ale moja opinia nie jest obiektywna. Lubię jeździć pociągami, mógłbym w nich siedzieć cały dzień!

Magda Ludynia

Magazyn "płyń POD PRĄD” jest ogólnopolskim bezpłatnym kwartalnikiem studenckim z corocznym numerem specjalnym - STARTER dla studentów pierwszego roku. Magazyn trafia w potrzeby studentów używając różnorodnych form, takich jak: reportaże z ważnych wydarzeń na uczelniach; wywiady ze studentami, psychologami, profesorami, ciekawymi ludźmi; prezentacje kół naukowych; porady dotyczące zachowania się w różnych sytuacjach w życiu studenckim. „płyń POD PRĄD” dotyka ważnych tematów w życiu społecznym studenta, takich jak nauka, wartości oraz relacje międzyludzkie. Chcesz do nas pisać? Napisz! redakcja(at)podprad.pl Chcesz by objąć patronatem wydarzenie studenckie? Napisz do Marty! Marta Chelińska mchelinska(at)hotmail.com Kontakt do naczelnej - Katarzyny Michałowskiej: naczelna(at).podprad.pl

Komentarze

Komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Zobacz także Studenci

Na górę