Nasz profile

Trwa rekrutacja do Laboratorium Nowych Praktyk Teatralnych Uniwersytetu SWPS

Aktualności

Trwa rekrutacja do Laboratorium Nowych Praktyk Teatralnych Uniwersytetu SWPS

Trwa rekrutacja do Laboratorium Nowych Praktyk Teatralnych Uniwersytetu SWPS

Nie można zajmować się najnowszym teatrem, współczesną sztuką performatywną i wizualną bez rozumienia zmian jakie zaszły w kulturze i sztuce. Trwa rekrutacja do Laboratorium Nowych Praktyk Teatralnych Uniwersytetu SWPS na rok akademicki 2019/2020.

Ruszyła rekrutacja do Laboratorium Nowych Praktyk Teatralnych Uniwersytetu Humanistycznospołecznego SWPS w Warszawie na rok akademicki 2019/2020. Laboratorium to pierwszy w Polsce rozbudowany program zajęć umożliwiający zdobycie wiedzy i umiejętności pozwalających zrozumieć idee artystyczne i zasady działania współczesnego teatru i zarządzania współczesną kulturą. Autorką i kierowniczką Laboratorium Nowych Praktyk Teatralnych Uniwersytetu SWPS jest prof. dr hab. Krystyna Duniec, profesor w Zakładzie Historii i Teorii Teatru Instytutu Sztuki Polskiej Akademii Nauk. Zjazdy zaplanowane są w weekendy, aby umożliwić udział osobom spoza Warszawy. Pierwsze zajęcia odbędą się 12 października. Wykłady i warsztaty poprowadzą wybitni eksperci, artyści i praktycy. W ramach zajęć odbędą się także wizyty studyjne oraz staże, m.in. w Nowym Teatrze, TR Warszawa, Muzeum Sztuki Nowoczesnej, Teatrze Powszechnym w Warszawie, czy interdyscyplinarnej instytucji Biennale Warszawa.

Laboratorium Nowych Praktyk Teatralnych Uniwersytetu SWPS łączy nowoczesne myślenie o kulturze i świecie społecznym, teorię z praktyką teatralną. To pierwszy w Polsce rozbudowany program zajęć umożliwiający zdobycie wiedzy i umiejętności pozwalających zrozumieć idee artystyczne i zasady działania współczesnego teatru artystycznego i zarządzania współczesną kulturą. Grono ekspertów – praktyków w swoich dziedzinach oraz wybitnych osobowości twórczych gwarantuje dostęp do nowocześnie usystematyzowanej oraz ustrukturyzowanej wiedzy.

— Nie można zajmować się najnowszym teatrem, współczesną sztuką performatywną i wizualną, bez rozumienia zmian jakie zaszły w kulturze i sztuce współczesnej. A te zakładają konieczność otwarcia się na nowe technologie, nowe języki, nowe strategie, silnie zwrócone w stronę hybrydowości kultury współczesnej i sztuki. Zapraszamy do Laboratorium żeby te narzędzia, procesy i strategie wspólnie rozpoznawać — powiedziała profesor Krystyna Duniec.

Adresatami programu są, m.in. pracownicy instytucji i organizacji kultury i sztuki, kuratorzy, nauczyciele i pedagodzy teatralni, animatorzy kultury, studenci, przyszli kierownicy literaccy teatrów, dramaturdzy, rzecznicy prasowi, kierownicy działów PR i komunikacji, producenci i organizatorzy festiwali, wydarzeń performatywnych, projektów teatralnych i artystycznych, dziennikarze i krytycy, którzy piszą lub chcieliby pisać o teatrze i sztuce współczesnej.

Zajęcia i wykłady poprowadzą: Emilia Barabasz, Marek Beylin, Michał Buszewicz, Marcin Cecko, Krystyna Duniec, Piotr Gruszczyński, Malgorzata Hajewska-Krzysztofik, Dorota Ilczuk, Jola Janiczak, Anna Karasińska, Marta Keil, Tomek Kirenczuk, Joanna Klass, Wojciech Klimczyk, Grzegorz Laszuk, Antoni Michnik, Magda Mosiewicz, Joanna Nuckowska, Roman Pawłowski, Jacek Poniedziałek, Anna Reichel, Weronika Szczawińska, Artur Szczęsny, Paweł Sztarbowski, Aleksandra Wasilkowska, Paweł Wodziński, Wojciech Ziemilski, Marta Ziółek.

Trwa rekrutacja. Formularz aplikacyjny oraz szczegółowe informacje znajdują się na stronie internetowej www.laboratoriumteatru.pl. Do każdego modułu prowadzona jest osobna rekrutacja. Można zapisać się na więcej niż jeden moduł, a nawet wziąć udział we wszystkich. Dla osób zainteresowanych przewidziano specjalne zniżki.

Jednym z elementów uczenia się w Laboratorium są programy stażowe w instytucjach kultury: Nowym Teatrze w Warszawie, Teatrze Powszechnym w Warszawie, TR Warszawa, Biennale Warszawa, Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie, Instytucie Teatralnym im. Zbigniewa Raszewskiego w Warszawie, Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski w Warszawie, redakcji „Krytyki Politycznej, Bemowskim Centrum Kultury.

— Odpowiednie kształcenie ludzi, którzy zajmują się teatrem, może przyczynić się do tego, żeby to „nowe w teatrze” było po pierwsze dobrze rozumiane, a po drugie żeby się dobrze krzewiło i upowszechniało — powiedział Piotr Gruszczyński, dramaturg w Nowym Teatrze w Warszawie, wykładowca w Laboratorium Nowych Praktyk Teatralnych SWPS.

MODUŁY:

Moduł I: Teatr jako projekt oraz nowe technologie i języki
Przedmioty, zajęcia, konwersatoria i warsztaty: Audience Development / Dźwięk jako performans / Aktor we współczesnym teatrze / Jak przekraczać praktyki instytucjonalne i tworzyć alternatywne? / Niespójne fabuły, kolaże, hybrydowe kompozycje czyli o tekstach dla teatru i współpracy z reżyserem / Teatr w procesie / Jak stworzyć interdyscyplinarną instytucję kultury? / Strategie krytyczne / Ciało, taniec i teatr fizyczny. Choreografia społeczna / Nowe technologie. Sztuka obrazu.

Moduł II: Nowatorskie Praktyki Artystyczne
Przedmioty, zajęcia, konwersatoria i warsztaty:Skuteczność sztuki. Trans-narracje / Strategie teatru współczesnego na świecie / Teatr non-fiction. Fejki i fakty w teatrze / Jak korzystać z teatru? / Przestrzeń w sztuce i sferze publicznej / Real Time Composition / Nowy Teatr Polityczny / Taniec współczesny.

Moduł III: Dramaturgia
Przedmioty, zajęcia, konwersatoria i warsztaty:Jak funkcjonują instytucje kultury? Jak zrealizować wydarzenie kulturalne? / Kim jest kurator? Dyrektor artystyczny, producent, pośrednik, mediator, inicjator, twórca, sprzedawca czy urzędnik? / Komunikacja – PR – promocja – marketing – integralny element projektu artystycznego czy wymuszona prawami rynku konieczność? / Jak nawiązywać międzynarodową współpracę i pracę nad koprodukcją? Jak produkować międzynarodowe i krajowe festiwale teatralne / Jak promować kulturę za granicą / Prawo autorskie / Ekonomika kultury / Reżyser w teatrze-instytucji.

Moduł IV: Producent/Kurator
Przedmioty, zajęcia, konwersatoria i warsztaty: Komu potrzebny jest współczesny dramat? / Dramaturgia instytucji / Film dokumentalny a teatr. Materiał dokumentalny w teatrze / Kim jest dramaturg, co robi, skąd się wziął? / Warsztaty kreatywnego pisania / Dramaturgia sfery publicznej / Aktor jako współtwórca spektaklu / Jak pisać tekst dla teatru?

Redakcja Pod Prąd

Magazyn "płyń POD PRĄD” jest ogólnopolskim bezpłatnym kwartalnikiem studenckim z corocznym numerem specjalnym - STARTER dla studentów pierwszego roku. Magazyn trafia w potrzeby studentów używając różnorodnych form, takich jak: reportaże z ważnych wydarzeń na uczelniach; wywiady ze studentami, psychologami, profesorami, ciekawymi ludźmi; prezentacje kół naukowych; porady dotyczące zachowania się w różnych sytuacjach w życiu studenckim. „płyń POD PRĄD” dotyka ważnych tematów w życiu społecznym studenta, takich jak nauka, wartości oraz relacje międzyludzkie. Chcesz do nas pisać? Napisz! redakcja(at)podprad.pl Chcesz by objąć patronatem wydarzenie studenckie? Napisz do Marty! Marta Chelińska mchelinska(at)hotmail.com Kontakt do naczelnej - Katarzyny Michałowskiej: naczelna(at).podprad.pl

Komentarze

Komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Zobacz także Aktualności

Na górę