Nasz profile

Dzisiaj premiera Olgi w Operze Bałtyckiej w Gdańsku

Aktualności

Dzisiaj premiera Olgi w Operze Bałtyckiej w Gdańsku

Dzisiaj premiera Olgi w Operze Bałtyckiej w Gdańsku

Dzisiaj odbędzie się prapremiera spektaklu, który jak dotąd był wystawiany tylko w krajach Ameryki Południowej. Olga, skomponowana przez Jorge Antunesa do libretta Gersona Vale, to historia silnej i pełnej pasji kobiety, która poddała się ułudzie pięknych idei. Olga Benário Prestes jest działaczką komunistyczną żydowskiego pochodzenia. Życie poświęciła na walkę o to, w co wierzyła: wolność jednostki. Aresztowana i zgładzona przez nazistów stała się jednym z symboli rewolucji.

– Mamy do czynienia z dziełem, które wiernie pokazuje kartę historii Brazylii – mówi José Maria Florêncio, dyrektor muzyczny Opery Bałtyckiej. – Ale kiedy przygotowywaliśmy tę operę, chcieliśmy odejść od realistycznego jej pokazania, by skupić się na obrazie ogólnoludzkim. Stworzyć opowieść, która przemawia językiem uniwersalnym do całego świata.

Uniwersalna historia

– Tak naprawdę nie chodzi tutaj o historię, ale o omówienie problemu – mówi Florêncio. – Treść Olgi mówi o trosce o drugiego człowieka, zahacza o politykę, ideologię, przekonania oraz poczucie misji.

Treść Olgi mówi o trosce o drugiego człowieka, zahacza o politykę, ideologię, przekonania oraz poczucie misji

W Oldze usłyszymy współczesną muzykę Jorge’a Antunes’a, profesora Uniwersytetu w Brazylii, pioniera muzyki elektronicznej. Jorge Antunes napisał operę w latach 1987–1997, ale zobaczyć ją mógł dopiero w 2006 roku, kiedy wystawiono ją po raz pierwszy na scenie Theatro Municipal de São Paulo.

– Ktoś mogły zapytać, dlaczego przypominamy Olgę Benário Prestes, brazylijską rewolucjonistkę – mówi Romuald Wicza-Pokojski, reżyser spektaklu. – Tym niezwykłym dziełem możemy poszerzyć myślenie o tamtym czasie, uświadomić, że tragedie działy się wszędzie. Wojna toczyła się tak naprawdę pod każdą szerokością geograficzną. Angażowała cały świat w niszczący konflikt. Wydźwięk opery Antunesa jest jednak oczyszczający. W tym utworze nie ma polityki, jest miłość, w której pobrzmiewają echa burzliwej historii XX wieku.

Tragedie działy się wszędzie, a wojna toczyła się tak naprawdę pod każdą szerokością geograficzną

Rytmika i harmonia

– Zmierzanie się z takim rozmiarem repertuaru nie jest mi obce – mówi Anna Mikołajczyk, jedna z dwóch wykonawczyń partii wokalnej Olgi.

Aria finałowa Olgi trwa 15 minut, więc artystka stoi przed wyzwaniem wyśpiewania wzruszającej pieśni w języku portugalskim. Jak mówi o tym José Maria Florêncio, wszystkie partie wokalne wyśpiewane są z akcentem północno-wschodniej Brazylii.

Jednak finałowa, wielowarstwowa aria, jest stworzona na miarę ról Vagnerowskich, zapada w pamięć i porusza serce.

– Muzyka Ameryki Południowej wydaje się być łatwa, lekka i przyjemna, ale jest trudna w wykonaniu – mówi Anna Mikołajczyk, absolwentka Warszawskiej Akademii Muzycznej im. Fryderyka Chopina, solistka Warszawskiej Opery Kameralnej, stale współpracująca z Operą Bałtycką, gdzie występuje w pierwszoplanowych partiach w operach Mozarta, Czajkowskiego, Verdiego czy Strawińskiego. – Melodyka ostatniej pieśni zawiera wiele kruczków rytmicznych i harmonicznych, co zapewne doceni wytrawny muzyk, natomiast każdy ze słuchaczy będzie tą melodią poruszony.

Olga Benário, na początku idealistka, działaczka i przebojowa kobieta, zmienia się w ciągu swego życia, ale do końca pozostaje silna i nieugięta

Kreowanie psychologicznie postaci Olgi jest wymagające. Na pytanie jaką kobieta jest Olga, Anna Mikołajczyk mówi, że Olga jest kobietą zwyczajną. – Niezwykła postać, znana z historii, okazuje się być zwyczajnym człowiekiem – mówi Anna Mikołajczyk. – Zwyczajną kobietę czyni z niej miłość i macierzyństwo. Olga Benário, na początku idealistka, działaczka i przebojowa kobieta, zmienia się w ciągu swego życia, ale do końca pozostaje silna i nieugięta. Z wiarą w to, co sobie założyła. Trzyma się tego do ostatnich chwil. Widz usłyszy to w wyśpiewanym ostatnim liście napisanym przez Olgę do swoich bliskich.

Przeobrażenie

– Uciekałam od elementów dekoracyjnych, a scenografia w Oldze jest daleka od folkloru – mówi Hanna Szymczak, twórczyni scenografii oraz kostiumów. – Chcieliśmy osadzić przestrzeń tak, by stworzyć warunki do opowiedzenia uniwersalnej historii. Obrazu przeszłości, w której pojawiają się tylko cytaty muzyczne z brazylijskiego folkloru. Podobnie, w kostiumie, widz dostrzeże tylko pewne cytaty w kostiumie.

– Libretto opowiada linearną opowieść o życiu Olgi Benarno – mówi Hanna Szymczak, znana z wielu wspaniałych projektów do spektakli operowych i baletowych za czasów dyrekcji Marka Weissa w Operze Bałtyckiej. – Nam zależało, aby się z tego wyzwolić, więc zastosowaliśmy klamrę, dzięki której całość stała się futurospekcją.

Tytułowa bohaterka znajduje się w okresie przejściowym, czyśćcu lub otchłani. Widz będzie zaproszony do procesu przeobrażania i za nim będzie podążał.

Dzieło doskonałe

Olga jest nowoczesnym utworem teatralno-muzycznym i jak ją określa José Maria Florêncio, jest dziełem doskonałym.

– Olga jest moim prezentem dla Polski i Gdańska, bo tam jest moja historia – mówi José Maria Florêncio. – Zaczynamy od pokazania historii regionu północno-wschodniego Brazylii, która może nawet nie być znana większości Brazylijczykom, a będzie znana gdańszczanom. Trzech trubadurów, którzy mówią, że sprawiedliwość społeczna jest osiągalna i zależy od każdego, kto chce się zaangażować w walkę w imię własnego dobra oraz w imię dobra swoich potomków.

– Oprócz tego odkryjemy fragmenty muzyczne, które dotykają fragmentów mojego życia – mówi maestro. – Misja, wolność, marzenia, świętość – te rzeczy są w moim słowniku na porządku dziennym. Uniesienia są ważne dla mnie, dlatego zapraszam Państwa do obejrzenia tej niezwykłej opery.

Olga zostanie wystawiona osiem razy od października 2019 do marca 2020 roku. Pomysłodawcą inscenizacji jest dyrygent José Maria Florêncio, dyrektor muzyczny Opery Bałtyckiej. Spektakl wyreżyserował dyrektor naczelny Opery – Romuald Wicza-Pokojski. Za scenografię odpowiada Hanna Wójcikowska- Szymczak.

Koszt biletów na dzisiejszą premierę: 100-140zł

Koszt na pozostałe spektakle: 60-100zł

Bilety na Olgę można zakupić poprzez stronę Opery: https://operabaltycka.pl/pl/repertuar/olga/0

Informacja o biletach: https://operabaltycka.pl/pl/informacje-o-biletach

Bilet studencki na premierę studencką kosztuje 25 zł. Liczba miejsc ograniczona.

Terminy spektaklu:

12.10.2019, sobota, 18:00

13.10.2019, niedziela, 17:00

22.11.2019, piątek, 19:00

23.11.2019, sobota, 18:00

27.03.2020, piątek, 19:00

28.03.2020, sobota, 18:00

29.03.2020, niedziela, 17:00

Realizatorzy:

Jorge Antunes – kompozytor

José Maria Florêncio – kierownictwo muzyczne

Romuald Wicza-Pokojski – reżyseria

Hanna Szymczak – scenografia i kostiumy

Izabela Sokołowska-Boulton – choreografia

Agnieszka Długołęcka – przygotowanie chóru

Obsada:

Anna Mikołajczyk / Katarzyna Wietrzny – Olga Benario

Jacek Laszczkowski – Luis Carlos Prestes

Mariusz Godlewski / Marcin Bronikowski – Filinto Muller

Remigiusz Łukowski / Daniel Borowski – Arthur Ewert

Julia Jarmoszewicz – Elise Ewert

Łukasz Motkowicz / Jan Żądło – Rodolfo Ghioldi

Katarzyna Nowosad – Carmen Ghioldi

Piotr Nowacki – Manuilsky/Alemao

Leszek Skrla – Victor Allen Baron

Dionizy Wincenty Płaczkowski – Cantadores/Strażnik/Policjant

Jan Żądło – Contadores/ Strażnik/ Policjant/ Sobral Pinto

Leszek Holec – Contadores/ Strażnik/ Policjant/ Medico

Katarzyna Michałowska

Redaktor naczelna Magazynu "płyń Pod Prąd", reporter, dziennikarz, podcasterka na StacjaZmiana.pl, ogarnia @3miastotweetup i @TweetupAcademy. Przewodniczka po muralach na Zaspie #kochamurale. Od wielu lat szkoli młodych dziennikarzy. Prowadzi warsztaty związane z rozwojem inteligencji emocjonalnej. Inicjatorka i dyrektor programowy konferencji Medionalia. Twitter: KaMichalowska Snap: podprad Insta: Kmichalowska mail: naczelna(at)podprad.pl

Komentarze

Komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Zobacz także Aktualności

Na górę