Nasz profile

Zamknięcie uczelni wyższych – będą funkcjonować zdalnie?

Cała Polska

Zamknięcie uczelni wyższych – będą funkcjonować zdalnie?

Zamknięcie uczelni wyższych – będą funkcjonować zdalnie?

Ponad połowa studentów w Polsce uważa, że ich uczelnie nie są do tego przygotowane.

Wzrost potwierdzonych przypadków zakażenia koronawirusem sprawił, że szkoły wyższe odwołują zajęcia, Zgodnie z zaleceniami rządu, mogą być prowadzone w formie kształcenia zdalnego. Chociaż zajęcia są zawieszone, rektorzy zobowiązani są do zapewnienia bieżącego funkcjonowania placówek. Czy uczelnie są gotowe na utrzymanie administracji i prowadzenie zajęć na odległość?

Jak pokazują najnowsze badania przeprowadzone w styczniu i lutym br. przez dr hab. Waldemara Rydzaka, prof. UEP w ramach Spółki Celowej Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu, studenci nie są zadowoleni. W badaniu wzięło udział ponad 5 406 żaków z 78 uczelni w Polsce (badania realizowane od stycznia do lutego 2020). Studenci ocenili swój stopień zadowolenia z poziomu realizacji zadań za pośrednictwem e-systemów na zaledwie 4,8 w 10-cio stopniowej skali (inne wskaźniki: mediana 5,00, dominanta 1).

W wielu przypadkach, chociaż szkoły wyższe zapewniają możliwość składania wniosków za pomocą narzędzie on-line, całkowite załatwienie formalności wiąże się z koniecznością osobistej wizyty petenta. W rzeczywistości, chociaż zajęcia nie będą się odbywać, dziekanaty w dalszym ciągu mogą wymagać dokumentacji w formie tradycyjnej.

Według ankietowanych, realizacja zadań za pomocą narzędzi teleinformatycznych działa najlepiej na uczelniach w województwie zachodniopomorskim. W województwie w wielkopolskim, ocena jest niewiele wyższa od średniej krajowej. Najgorzej wypadły uczelnie w województwie warmińsko-mazurskim.

Spośród studentów niemal 80 szkół wyższych, które wzięły udział w badaniu, najmniej zadowoleni są uczący się na uczelniach artystycznych, którzy przyznali systemom e-administracji średnio zaledwie 3,58 pkt.

– Przejście na kształcenie zdalne na czas zagrożenia epidemiologicznego byłoby możliwe. Problemy związane z prowadzeniem kursów i zajęć dydaktycznych tą metodą nie leżą po stronie technicznej. Większość wykładowców, ale także znaczna liczba studentów, wciąż preferuje tradycyjną metodę uczestnictwa w zajęciach. Problemem nie jest technologia, ale treści – komentuje Grzegorz Kaliński, Prezes Kalasoft Sp. z.o.o.

– Rozwiązaniem jest stałe podnoszenie kompetencji osób zatrudnionych na uczelni w zakresie obsługi innowacyjnych systemów. Odpowiednie dostosowanie ich umiejętności do wykorzystywanych narzędzi sprawi, że sprawność procesu kształcenia za pomocą e-learningu na polskich uczelniach ulegnie poprawie – dodaje Grzegorz Kaliński, Prezes Kalasoft Sp. z o.o.

Redakcja Pod Prąd

Magazyn "płyń POD PRĄD” jest ogólnopolskim bezpłatnym kwartalnikiem studenckim z corocznym numerem specjalnym - STARTER dla studentów pierwszego roku. Magazyn trafia w potrzeby studentów używając różnorodnych form, takich jak: reportaże z ważnych wydarzeń na uczelniach; wywiady ze studentami, psychologami, profesorami, ciekawymi ludźmi; prezentacje kół naukowych; porady dotyczące zachowania się w różnych sytuacjach w życiu studenckim. „płyń POD PRĄD” dotyka ważnych tematów w życiu społecznym studenta, takich jak nauka, wartości oraz relacje międzyludzkie. Chcesz do nas pisać? Napisz! redakcja(at)podprad.pl Chcesz by objąć patronatem wydarzenie studenckie? Napisz do Marty! Marta Chelińska mchelinska(at)hotmail.com Kontakt do naczelnej - Katarzyny Michałowskiej: naczelna(at).podprad.pl

Komentarze

Komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Zobacz także Cała Polska

Na górę