Nasz profile

Co dalej z reformą szkolnictwa wyższego według Gowina? Jak oceniają ją studenci?

Studenci

Co dalej z reformą szkolnictwa wyższego według Gowina? Jak oceniają ją studenci?

Co dalej z reformą szkolnictwa wyższego według Gowina? Jak oceniają ją studenci?

W bieżącym roku akademickim, uczelnie wprowadziły kolejne zmiany w procesie reformy szkolnictwa wyższego, zaproponowanej przez Jarosława Gowina. Ustawa 2.0, która ma docelowo ograniczyć liczbę studentów na uczelniach i podnieść jakość nauczania jest już wdrażana. Na początku kwietnia, minister nauki i szkolnictwa wyższego złożył swoją rezygnację. Jakie będą dalsze losy ustawy 2.0?

Polityk przyznał, że głównym powodem jego odejścia był brak sejmowej zgody w kwestii wyborów prezydenckich, które miałyby odbyć się 10 maja.

Były już minister pozostawił za sobą niedokończoną reformę szkolnictwa wyższego, która miała radykalnie zmienić oblicze polskich uczelni.

Jej dotychczasowe efekty pokazują najnowsze badania przeprowadzone przez dr hab. Waldemara Rydzaka, prof. UEP w ramach Spółki Celowej Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu.

W badaniu wzięło udział ponad 5 406 żaków z 78 uczelni w Polsce (badania realizowane od stycznia do lutego 2020).

Najmniej krytyczni są doktoranci

Chociaż to ich najbardziej do tej pory dotknęły nowe regulacje prawne, to zdecydowanie doktoranci należą do grupy najlepiej oceniającej reformę szkolnictwa wyższego. Pozytywne opinie wyraziło prawie 43% ankietowanych. Neutralnych pozostało niemal 10% studentów.

Ustawa 2.0, która obowiązuje od bieżącego roku akademickiego doprowadziła do prawdziwej rewolucji w procesie kształcenia na studiach III stopnia

Przede wszystkim zredukowano liczbę miejsc w szkołach doktorskich. Zapewnia to bardziej indywidualne podejście do doktorantów i daje możliwość prowadzenia badań interdyscyplinarnych.

Cięcie kosztów

Wraz z wejściem w życie nowych przepisów, uczelnie wyższe muszą zmierzyć się z zupełnie nowym wyzwaniem. Przy ograniczonej liczbie miejsc w szkołach doktorskich, nie zmieniła się liczba etatów potrzebnych do obsługi studiów doktoranckich.

Ograniczenie kosztów zarządzania uczelnią można uzyskać wykorzystując narzędzia informatyczne.

– Odpowiednio dopasowany system wspomagający zarządzanie uczelnią może zredukować do minimum liczbę etatów potrzebnych do jego obsługi. Informatyzacja jest jednym z najważniejszych kroków do skutecznego zarządzania zasobami – mówi Grzegorz Kaliński, Prezes Kalasoft Sp. z o.o.

Negatywna ocena w dużych miastach

Krytycznie wpływ nowej reformy szkolnictwa na jakość nauczania oceniają studenci z dużych ośrodków akademickich, takich jak Warszawa, Kraków, Trójmiasto czy Poznań

Nieco lepiej wypada w miastach takich jak Skierniewice, Słupsk czy Radom. Tam studenci nastawieni są pozytywnie, choć do całości podchodzą bez większego entuzjazmu.

Studenci nie widzą różnicy

Aż 60% ankietowanych studentów nie ma zdania na ten temat. Kolejne prawie 7% uważa, że Ustawa 2.0 nie wpłynie na jakość kształcenia na uczelniach wyższych. Może to oznaczać, że studenci wcale nie odczuwają na własnej skórze wpływu rewolucyjnej reformy.

Redakcja Pod Prąd

Magazyn "płyń POD PRĄD” jest ogólnopolskim bezpłatnym kwartalnikiem studenckim z corocznym numerem specjalnym - STARTER dla studentów pierwszego roku. Magazyn trafia w potrzeby studentów używając różnorodnych form, takich jak: reportaże z ważnych wydarzeń na uczelniach; wywiady ze studentami, psychologami, profesorami, ciekawymi ludźmi; prezentacje kół naukowych; porady dotyczące zachowania się w różnych sytuacjach w życiu studenckim. „płyń POD PRĄD” dotyka ważnych tematów w życiu społecznym studenta, takich jak nauka, wartości oraz relacje międzyludzkie. Chcesz do nas pisać? Napisz! redakcja(at)podprad.pl Chcesz by objąć patronatem wydarzenie studenckie? Napisz do Marty! Marta Chelińska mchelinska(at)hotmail.com Kontakt do naczelnej - Katarzyny Michałowskiej: naczelna(at).podprad.pl

Komentarze

Komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Zobacz także Studenci

Na górę