Nasz profile

Jak pokonać stres dzięki odpowiedniemu odżywianiu?

Poradniki

Jak pokonać stres dzięki odpowiedniemu odżywianiu?

Jak pokonać stres dzięki odpowiedniemu odżywianiu?

Stres. Te krótkie słowo, składające się z 5 liter jest znane praktycznie każdemu z nas. Według badań 80% Polaków przeżywa go codziennie. Obecna sytuacja zagrożenia epidemią zdecydowanie także nie sprzyja bezstresowemu życiu. „Co na stres”, „jak opanować stres”, „stres skutki” – te hasła wpisuje w wyszukiwarkę coraz więcej osób. Czy można jednak z nim skutecznie walczyć? I to za pomocą… jedzenia?

Jak stres wpływa na ciało?

Stres jest jak sygnał, który uruchamia w naszym ciele zestaw „odpowiedzi biologicznych”, w tym:

  • Uwalnia hormony stresu z nadnerczy – adrenalinę i kortyzol
  • Powoduje wzrost cukru we krwi
  • Zwiększa ciśnienie krwi
  • Przyspiesza bicie serca

Problem polega na tym, że w dzisiejszej kulturze silnego stresu nasze reakcje obronne są nieustannie włączone, a ciało nie ma szans na powrót do zdrowia. Chroniczny stres powoduje długotrwałe zmiany w strukturze i funkcjonowaniu mózgu, a oprócz tego osłabia cały organizm (co jest bardzo istotne, gdy na co dzień musi walczyć z atakującymi go wirusami).

Pomocnicy wspierający codzienną walkę ze stresem

Składniki odżywcze, które szczególnie warto włączyć do diety to:

  • Witamina C

Znajduje się w większości świeżych owoców i warzyw. Pomaga zmniejszyć stres, kontrolując poziom kortyzolu we krwi. Zwiększa także produkcję serotoniny zwanej hormonem szczęścia. Dodatkowym bonusem jest fakt, że pozytywnie wpływa na nasz układ nerwowy i wspiera tzw. sygnalizację komórkową, poprawiając jednocześnie pamięć.

  • Magnez

W czasach stresu jego niedobory odczuwa wielu z nas (objawy często obejmują zmęczenie, lęk, bezsenność). Magnez znaleźć można w wielu ciemnozielonych warzywach liściastych, produktach pełnoziarnistych, orzechach. Cennym źródłem magnezu jest także ser żółty. – Warto dodać, że ser żółty dodaje także energii, a dzięki serotoninie poprawia humor – wyjaśnia Ewa Polińska z MSM Mońki. A jeśli staramy się wrócić do formy przed wakacjami i ze względu na wysoką kaloryczność obawiamy się tego produktu, to dobrym pomysłem jest, wkomponowanie sera do naszego śniadania. Dzięki temu bez problemu w dalszej części dnia wykorzystamy energię pozyskaną z posiłku.

  • Witaminy z grupy B

Mogą wspomagać funkcję nadnerczy (szczególnie witamina B12). Ekspert z  MSM Mońki podpowiada: – Sery dojrzewające są bardzo dobrym źródłem witaminy B12. A wszystko to za sprawą procesu ich dojrzewania. W trakcie niego namnażają się specjalnie dodane do sera bakterie, które m.in. właśnie produkują B12. W efekcie otrzymujemy produkt, którego już 100g zapewnia zalecaną dzienna dawka do spożycia (1-5 mikrogramów). Witaminę B znajdziemy także w produktach pełnoziarnistych, nasionach i orzechach.

Dietą w stres

Zdrowa dieta bez wątpienia może zmniejszyć negatywny wpływ stresu na nasze ciało. Odpowiednie odżywianie buduje solidny, trwalszy fundament dla organizmu, zmniejszając stany zapalne oraz napięcie.

W momencie, gdy jesteśmy bardzo zajęci (a przez to bardziej narażeni na stres) pilnowanie tego, co jemy, z pewnością nie jest proste. Dla wielu przygotowywanie zdrowych posiłków nie zawsze pasuje do napiętego harmonogramu dnia, a jedzenie poza domem staje się normą. W ostatnim okresie mieliśmy jednak okazję, aby nieco zwolnić i przyjrzeć się swoim wyborom.

Być może to dobry moment na wprowadzenie nowych nawyków, które pozwolą nam zbudować własną tarczę antystresową. To jak – gotowi do pracy nad pokonaniem stresu?

 

Redakcja Pod Prąd

Magazyn "płyń POD PRĄD” jest ogólnopolskim bezpłatnym kwartalnikiem studenckim z corocznym numerem specjalnym - STARTER dla studentów pierwszego roku. Magazyn trafia w potrzeby studentów używając różnorodnych form, takich jak: reportaże z ważnych wydarzeń na uczelniach; wywiady ze studentami, psychologami, profesorami, ciekawymi ludźmi; prezentacje kół naukowych; porady dotyczące zachowania się w różnych sytuacjach w życiu studenckim. „płyń POD PRĄD” dotyka ważnych tematów w życiu społecznym studenta, takich jak nauka, wartości oraz relacje międzyludzkie. Chcesz do nas pisać? Napisz! redakcja(at)podprad.pl Chcesz by objąć patronatem wydarzenie studenckie? Napisz do Marty! Marta Chelińska mchelinska(at)hotmail.com Kontakt do naczelnej - Katarzyny Michałowskiej: naczelna(at).podprad.pl

Komentarze

Komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Zobacz także Poradniki

Na górę