Dzisiaj burza w choreografii Krzysztofa Pastora na Międzynarodowy Dzień Tańca 2020
Balet Burza w choreografii Krzysztofa Pastora na Międzynarodowy Dzień Tańca
Aby godnie uczcić ten wyjątkowy dzień i ponownie spotkać się z artystami Polskiego Baletu Narodowego, zapraszamy wszystkich miłośników tańca na streaming baletu Burza na platformie vod.teatrwielki.pl w środę 29 kwietnia o godzinie 19.00.
Krzysztof Pastor do współpracy nad swoim spektaklem zaprosił parę artystów wizualnych urodzonych w Iranie – Shirin Neshat i Shoję Azari, twórców nagrodzonego na festiwalu w Wenecji filmu Kobiety bez mężczyzn. Jak mówi Shoja Azari: polityczny aspekt tego projektu polega na tym, że przychodzimy z innego świata, nie z Europy Zachodniej, że reinterpretujemy Szekspira w nowym ujęciu, umieszczamy go w naszym kontekście historycznym. Nazywana „poetką wizualną” Shirin Neshat, autorka między innymi kaligrafii zapisywanej na ciele, bardzo interesuje się „językiem ciała jako sposobem opowiadania historii”, pasjonuje ją choreografia w znaczeniu estetyki i kompozycji. Połączenie choreografii, obrazów, przekazu szekspirowskiego oraz muzyki Purcella, Tallisa i muzyki irańskiej daje niepokojący i inspirujący spektakl, który uważany jest za najbardziej tajemniczy z dotychczasowych realizacji naszego choreografa.
Takiego Międzynarodowego Dnia Tańca nie było, od kiedy w 1982 roku ogłoszono to święto ludzi tańca o globalnym zasięgu. Przy ograniczeniach pandemii oczywiście nie ma mowy 29 kwietnia o publicznych uroczystościach. Ze świętowaniem cały świat taneczny przenosi się więc do Internetu, gdzie miłośnicy baletu będą mieli okazję prześledzić losy bohaterów szekspirowskiej Burzy w tej tajemniczej i poetyckiej inscenizacji stworzonej przez Krzysztofa Pastora.
Ojcowie założyciele święta
Inicjatorem tego święta był Komitet Tańca Międzynarodowego Instytutu Teatralnego (ITI) pod auspicjami UNESCO. Ale personalnie zawdzięczamy je zaangażowaniu wąskiej grupy działaczy tego Komitetu, reprezentujących baletowe środowiska twórcze różnych krajów. Ich aktywność w tej sprawie rozpoczęła się już na początku 80. lat ubiegłego wieku, a przewodzili im czołowi wówczas działacze Komitetu Tańca ITI, wybitni animatorzy sztuki tanecznej swoich krajów: Jurij Grigorowicz (ZSRR) i Robert Joffrey (USA) – jako współprzewodniczący oraz dr. Henrik Neubauer (Jugosławia) – jako sekretarz Komitetu. Przyświecało im dążenie, by taniec zajął wreszcie należne mu miejsce w światowym systemie sztuki, edukacji i mecenatu państwowego – równorzędne i równouprawnione z innymi formami sztuki, a także przekonanie, że Międzynarodowy Dzień Tańca zwiększy świadomość znaczenia tańca w społeczeństwie.
Dlaczego 29 kwietnia
Za radą wybitnego rosyjskiego baletmistrza Piotra Gusiewa wybrano na tę okazję termin 29 kwietnia. To dzień urodzin wielkiego reformatora baletu, Jeana-Georges’a Noverre’a (1727-1810), uznawanego powszechnie na ojca nowożytnej sztuki tanecznej. Był on w swoich czasach najwybitniejszym praktykiem i teoretykiem nowej formy tańca-pantomimy jako teatru baletowego, przyczyniając się ostatecznie do emancypacji tańca z jego wcześniejszej pozycji banalnej rozrywki teatralnej. W kultowych Listach o tańcu skodyfikował on także swoje reformatorskie przemyślenia, otwierając nimi w Europie nową erę późniejszych i wciąż rozwijających się trendów artystycznych w sztuce tanecznej. Kiedy więc na współczesnej scenie uprawiamy lub oglądamy taniec, który opowiada lub tylko wyraża nasze uczucia, poszukiwania, lęki i marzenia, który inspiruje, uwrażliwia nas, wyostrza naszą świadomość siebie i otaczającego świata – nie zapominajmy o artyście, który otworzył przed tańcem i jego ludźmi nowe horyzonty ideowe i artystyczne. Był nim właśnie Noverre – patron Międzynarodowego Dnia Tańca.
