Nasz profile

Pierwsze baletu początki – w operalni Hetmanowej

Cała Polska

Pierwsze baletu początki – w operalni Hetmanowej

Pierwsze baletu początki – w operalni Hetmanowej

16 listopada 2020, godz. 20, Kraków, Teatr Ludowy / transmisja online. Wydarzenie w ramach 10. jubileuszowego Festiwalu Sztuk Dawnych im. Izabeli Branickiej w Białymstoku.

Balet Cracovia Danza zaprasza na premierę spektaklu Pierwsze baletu początki – w operalni Hetmanowej. Spektakl w choreografii Romany Agnel i Dariusza Brojka zabierze widzów w podróż do XVIII-wiecznego Białegostoku, na dwór Branickich, gdzie rozkwitała sztuka baletowa. Premiera odbędzie się 16 listopada o godz. 20 w Teatrze Ludowym w Krakowie i będzie transmitowana w Internecie. Tancerzom będzie towarzyszyła muzyka na żywo w wykonaniu Zespołu Instrumentów Dawnych „Intrada” pod kierunkiem Anny Śliwy.

Historia baletu polskiego sięga XVIII wieku. Wówczas rody magnackie zaczęły zakładać własne szkoły i zespoły baletowe, kształcąc w ten sposób pod kierunkiem zagranicznych mistrzów pierwszych polskich tancerzy. Takim rodem byli Braniccy. W ich rezydencji w Białymstoku została utworzona szkoła baletowa i działający przy teatrze dworskim balet. Tancerze – w tym Maciej Pręczyński, uważany za pierwszego zawodowego tancerza polskiego – byli szkoleni w Białymstoku przez mistrza tańca Antonio Puttiniego. Ten włoski pedagog, przez lata finansowany przez Klemensa Branickiego, uczył tancerzy i przekazywał choreografie. Nad odpowiednim ułożeniem repertuaru baletowego i muzycznego w dworskim teatrze, czyli w nowo powstałej tzw. operalni, czuwała Izabela Branicka, kasztelanowa krakowska. Rezydencja Branickich szybko stała się jednym z najważniejszych ośrodków w Polsce związanych ze sztuką taneczną i poprzez szkolenie polskich tancerzy do królewskiego zespołu miała wielki wpływ na rodzimy balet założony przez Stanisława Augusta.

Spektakl Pierwsze baletu początki – w operalni Hetmanowej nie tylko ukazuje powstanie pierwszych polskich szkół i zespołów baletowych, ale także ujawnia tajniki ówczesnego kształcenia, zdradza stosowane wówczas metody i pokazuje mistrzostwo pedagogów. A poprzez prezentację oryginalnych choreografii baletu europejskiego z pierwszej połowy XVIII wieku (autorstwa francuskiego choreografa Louisa Pecourta), a także odpowiedni dobór muzyki i tańców, pokazuje, jaki repertuar mógł być wykonywany w operalni Branickich.

W przedstawieniu zobaczymy m.in.: rekonstrukcję lekcji tańca, uczniowską galę, audycję baletową, spektakl baletowy, popisy mistrzów czy wielki bal na dworze Branickich. Opowieść o baletowych początkach wypełnią takie tańce, jak m.in.: menuet, allemande, courante, sarabanda, gigue, gawot czy folia, do muzyki popularnych wówczas kompozytorów, m.in.: Corellego, Boccheriniego czy Lully’ego. Nie zabraknie też znanego Poloneza G-dur Macieja Radziwiłła czy fragmentów bardzo słynnego w tamtym czasie baletu L’Europe Galante (Wykwintna Europa) André Campry.

Spektakl Pierwsze baletu początki w operalni Hetmanowej ma swoją premierą w ramach 10. jubileuszowej edycji Festiwalu Sztuk Dawnych w Białymstoku, który z powodu wyjątkowej sytuacji a także w nawiązaniu do tytułu patronki festiwalu – kasztelanowej krakowskiej odbędzie się Teatrze ludowym w Krakowie, dostępny będzie również online.

XVIII wiek to okres niezwykle ważny dla historii polskiego baletu. Wzorowane na dworach w Dreźnie i Wersalu baletowe spektakle zatrudniające zespoły włoskich i francuskich artystów przestają być wystarczającą ofertą dla środowisk kulturalnych Rzeczpospolitej. Na dworach polskich magnatów oraz na dworze królewskim w Warszawie powstają pierwsze zawodowe zespoły baletowe. Wiąże się to z finansowaniem i tworzeniem szkół baletowych, do których przyjmowane są dzieci z różnych warstw społecznych. Jednym z  ważniejszych ośrodków tego typu jest dwór Branickich w Białymstoku. Nasz spektakl opowiada historię powstania szkoły i zespołu baletowego w operalni hetmanowej Izabeli Branickiej. Wyszkoleni przez tancmistrza Antonio Puttiniego uczniowie prezentują się w spektaklu baletowym, na który składa się ówczesny repertuar taneczny w stylu francuskim, zapisany systemem notacji J. A. Feuilleta. Niezwykle istotny mecenat Izabeli i Klemensa Branickich pozwolił na stworzenie szkoły baletowej kształcącej rodzimych tancerzy zawodowych oraz na prezentowanie XVIII-wiecznego repertuaru baletowego, między innymi pozycji „Wykwintna Europa” A. Campry.

„Pierwsze baletu początki – w operalni Hetmanowej” to kolejny spektakl Baletu Cracovia Danza sięgający do tematyki historii polskiego baletu i prezentujący jego dziedzictwo w oparciu o rekonstrukcje oryginalnych choreografii z epoki. Wyprodukowany z okazji 10-lecia Festiwalu Sztuk Dawnych im. Izabeli Branickiej w Białymstoku spektakl ilustruje jednocześnie obraz dworu polskiego z okresu XVIII wieku.

Romana Agnel

 

Magazyn "płyń POD PRĄD” jest ogólnopolskim bezpłatnym kwartalnikiem studenckim z corocznym numerem specjalnym - STARTER dla studentów pierwszego roku. Magazyn trafia w potrzeby studentów używając różnorodnych form, takich jak: reportaże z ważnych wydarzeń na uczelniach; wywiady ze studentami, psychologami, profesorami, ciekawymi ludźmi; prezentacje kół naukowych; porady dotyczące zachowania się w różnych sytuacjach w życiu studenckim. „płyń POD PRĄD” dotyka ważnych tematów w życiu społecznym studenta, takich jak nauka, wartości oraz relacje międzyludzkie. Chcesz do nas pisać? Napisz! redakcja(at)podprad.pl Chcesz by objąć patronatem wydarzenie studenckie? Napisz do Marty! Marta Chelińska mchelinska(at)hotmail.com Kontakt do naczelnej - Katarzyny Michałowskiej: naczelna(at).podprad.pl

Komentarze

Komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Zobacz także Cała Polska

Na górę