Moja Prywatna Komunikacja

001_KrakowRzadko zdarza się tak, że student na uczelnię chadza piechotą. Najczęściej mieszka na tyle daleko, że dociera tam czymś, co ma kółka.

 Jak wiadomo, każda forma ma swoje wady i zalety. Rower zdrowy, ale w zimie ciężko; samochód wygodny i dyspozycyjny, ale znowu benzyna droga, a i z parkingiem różnie bywa. Natomiast komunikacja miejska - o tym artykuł opowie.

 

Pojazdy

Po Krakowie jeździ ponad 500 autobusów i 400 wagonów tramwajowych na ok. 166 liniach. Są to pojazdy zróżnicowane wiekiem. Zdarzają się toporne „akwaria” (wagon 105 N) i starsze Jelcze, ale w większości są nowe niskopodłogowe, klimatyzowane pojazdy takie jak Bombardiery i Solarisy Urbino, którymi jeździ się całkiem komfortowo.

Bilety zwykłe

Obecnie są trzy rodzaje biletów: normalne, ulgowe gminne i ulgowe ustawowe. Dla studenta przeznaczone są najtańsze z tej trójcy ustawowe. W momencie powstania artykułu kosztowały one 1,25zł.

Oprócz biletów jednorazowych są także bilety wieloprzejazdowe, które kasujemy w pierwszym pojeździe, a później możemy się przesiadać się i jeździć do woli, oczywiście w ramach wydrukowanego na bilecie czasu; do wyboru: godzina, dzień, dwa, trzy dni, tydzień. Są także bilety grupowe – do 15 i do 20 osób oraz bilet weekendowo-rodzinny.

Strefa miejska i podmiejska

MPK obsługuje dwie strefy: miejską i podmiejską. W miejskiej korzystamy z biletów zwykłych, ale żeby jeździć także w strefie podmiejskiej, będzie nam potrzebny bilet aglomeracyjny - prawie każdy zwykły bilet ma swój odrobinę droższy aglomeracyjny odpowiednik. Na rozkładach jazdy autobusów linii podmiejskich (zaczynających się cyfrą 2) można zobaczyć napis –GRANICA TARYF. Oznacza to, że od tej pory obowiązują właśnie bilety aglomeracyjne.

Bilety okresowe

Jeżeli korzystamy z komunikacji miejskiej bardzo często, na przykład codziennie jedziemy na uczelnię i wracamy z niej, warto zaopatrzyć się w bilet okresowy. Proste rachunki dowodzą, że bilet miesięczny na wszystkie linie kosztuje mniej więcej tyle, co 40 biletów zwykłych, czyli dla studenta około 50 zł. Bilet na jedną linię kosztuje połowę z tego, a na dwie linie – trzy czwarte. Z doświadczenia jednak wiem, że bilety na wszystkie linie to naprawdę wielka wygoda, nieporównywalna z jedną, czy dwoma liniami, zwłaszcza dla kogoś, kto nie ma samochodu. Bilety okresowe mogą być wykupione na czas od jednego miesiąca do jednego roku, przy czym im dłużej, tym stosunkowo większe są oszczędności. Bilet jest przechowywany w postaci elektronicznej na plastikowej karcie z chipem zwanej Krakowską Kartą Miejską lub na Elektronicznej Legitymacji Studenckiej.

Gdzie można kupić bilet

Kiosk

Większość biletów jednorazowych i wieloprzejazdowych jest dostępna tradycyjnie w kioskach.

Punkty sprzedaży biletów MPK

Tu można wyrobić bilet miesięczny, doładować bilet miesięczny, czy kupić bilet zwykły. Punktów sprzedaży jest kilka, adresy można znaleźć na stronie internetowej MPK. Bywają kolejki, zwłaszcza na początku miesiąca.

Automaty na przystankach

Tu można doładować bilet miesięczny, czy też kupić bilet zwykły. Jest ich w mieście kilkadziesiąt, czasem nie wydają reszty, niektóre obsługują karty płatnicze. Kolejki bywają, ale rzadko i są króciutkie.

Automaty w pojazdach

Występują w nowszych tramwajach i autobusach. Można w nich kupić zwykłe bilety, można też sprawdzić dane naszego biletu miesięcznego. Wystarczy przyłożyć kartę do szybki automatu. Termin ważności możemy też sprawdzić przykładając bilet do większości kasowników.

Bilety u kierowcy

Można kupić bilety jednorazowe normalne i ulgowe jednak będą one droższe niż w kiosku czy automacie.

Linie nocne

Autobusy o numerach zaczynających się cyfrą 6 i 9 jeżdżą w nocy. Te linie zazwyczaj jeżdżą raz na godzinę, w weekendy co pół godziny. Można je spotkać między północą a szóstą rano. Może być radośnie, bo na trasy nocne są czasem wysyłane stare warczące i podskakujące autobusy.

Opłaty za bagaż i przewóz rowerów

Obecnie za przewóz bagażu i zwierząt nie jest pobierana dodatkowa opłata. Jeżeli chodzi o rowery, to można je wnieść do środka pojazdu, jeżeli nie ma zbyt dużego tłoku. Można też je przewozić na bagażnikach z tyłu niektórych autobusów, ale tu jest pułapka, bo załadunek i rozładunek przewożonych w ten sposób rowerów odbywa się tylko na przystankach końcowych.

Dzień Dobry, proszę przygotować bilety do kontroli

Te słowa zawsze wywołują lekki stres, nawet jeśli bilet się ma. Natomiast kara za jego brak to 100 zł + cena tegoż biletu. Jeśli zapłacimy w terminie nie przekraczającym tygodnia, to dostajemy zniżkę 30%. Jeśli mamy bilet miesięczny, ale nie przy sobie, to nie jest to specjalny powód do zmartwienia, bo skończy się podróżą do siedziby MPK (ul. Jana Brożka 3, szukać koło ronda Matecznego), okazaniem biletu i opłatą manipulacyjną 5 zł.

Internetowe źródła informacji

O MPK w Krakowie, o różnych przepisach i możliwościach można by jeszcze wiele opowiedzieć. Na szczęście inni zrobili to już przede mną. Głodnych wiedzy o komunikacji miejskiej zapraszam na stronę internetową:

www.mpk.krakow.pl

Większość potrzebnych nam informacji, czyli regulaminy, aktualne rozkłady jazdy, rodzaje i cennik biletów oraz lokalizacje punktów sprzedaży i automatów. Jednak, jeżeli chodzi o mapy komunikacyjne, to w tej kwestii zasoby ze strony MPK prezentują się dosyć mizernie.

www.mapakrakow.pl

Dosyć toporna interaktywna mapa, ale z możliwością wyszukiwania przystanków oraz tras autobusów i tramwajów. Jednak należy uważać, gdyż dane na tej stronie mogą być nieaktualne.

www.komunikacja.krakow.pl

Bardzo przydatna strona, na której znajdują się bardzo dobre mapki komunikacyjne. Są tu także przejrzyste rozkłady jazdy wzbogacone o dodatkowe informacje takie jak długość przejazdu i miniaturowa mapka z zaznaczoną trasą.

Dodaj komentarz

Kod antyspamowy
Odśwież

Moje konto