Nasz profile

W stu sześćdziesięciu znakach

Rozwój

W stu sześćdziesięciu znakach

W stu sześćdziesięciu znakach

Narzędzie wymiany informacji, portal społecznościowy, czy nowa forma komunikacji? Czym są mikroblogi?

Mikroblogi są to portale, umożliwiające umieszczanie krótkich wiadomości (około 160 znaków) o tym, co znaleźliśmy w sieci, o nowościach w naszym życiu… Pozwalają komunikować się z innymi użytkownikami poprzez prywatne wiadomości, a także przy użyciu wpisów.

Główną ideą mikroblogów jest przekazywanie informacji, o czynnościach jakie się w danej chwili wykonuje, krótkich przemyśleń lub planów, które ma się zamiar zrealizować w najbliższym czasie.

Czym różnią się od typowych komunikatorów?

W przeciwieństwie do komunikatora internetowego (np. Gadu-Gadu), mikroblog możemy podglądać online. Wszystkie wysłane informacje są w ten sposób zapisane, co umożliwia pełen dostęp do dyskusji.

Po drugie: charakter rozmów. W przypadku komunikatorów są to głownie rozmowy indywidualne. Mikroblogi oferują możliwość dyskusji w ramach Tagów. Wpisując w wypowiedź Tag, staje się ona widoczna dla wszystkich, którzy dany Tag obserwują. Stanowi to więc rozszerzenie funkcjonalności komunikatora.

Różne sposoby edycji

Mikroblogi edytujemy nie tylko z poziomu przeglądarki. Możemy dodawać statusy poprzez komunikator (np. Gadu-Gadu). Możemy także przesyłać informacje sms’em lub mms’em. Dzięki temu mamy dostęp do mikroblog nawet z mniej zaawansowanych telefonów komórkowych.

Do czego możemy wykorzystać mikroblogi?

Większość statusów umieszczanych w serwisach mikroblogowych (około 80%) dotyczy samych autorów – informują choćby o samopoczuciu. Coraz częściej wykorzystują ją blogerzy i firmy, promując siebie lub swoje usługi.

Media także mają swoje profile w serwisach społecznościowych – przykładem jest TVN Warszawa. Dzięki temu, osoby obserwujące profil tej telewizji, już po chwili od opublikowania nowego artykułu, otrzymują powiadomienie na swoim komunikatorze

Jest to dynamiczne środowisko wymiany informacji. Swoją szybkość zawdzięcza efektowi skali. Jedna osoba może błyskawicznie dotrzeć do kilku tysięcy osób. Wystarczy, że jej status trafi do 50 obserwujących ją osób, skąd informacja zostanie jeszcze kilka razy „podana dalej”.

Tagi natomiast są to specjalnie oznaczone słowa kluczowe. Każdy Tag stanowi niejako kategorię, do której przypisywany jest status lub wiadomość wysyłana między dwoma użytkownikami. Każdy ma możliwość obserwować konkretny Tag, dzięki czemu otrzymuje związane z tym tematem statusy.

Kilka przykładowych Tagów:

#google – wszystko związane z Google

#warszawa – wydarzenia w Warszawie

#drogiblipie – Tag zawierający pytania i prośby użytkowników serwisu Blip.pl

Serwisy mikroblogowe w Polsce

W Polsce działa obecnie kilka serwisów mikroblogowych. Od Twittera, który był zachodnim prekursorem mikroblogowania, przez nowe stworzone w Polsce (Blip, Flaker), jak i takie, które powstały jako dodatek do serwisu informacyjnego (Pinger), lub społecznościowego (Śledzik). Mikroblog oferowany użytkownikom Nasza-Klasa.pl zbiera sporo krytyki, ale ma za sobą największy w Polsce serwis społecznościowy.

Wiele serwisów społecznościowych, choć nie stworzyło odrębnej gałęzi odpowiedzialnej za mikroblogging, promuje podobne funkcjonalności w ramach głównego serwisu.

Informacje

W ramach zbierania informacji na potrzeby tego artykułu, zadałem pytanie w ramach Tagu. Oto odpowiedzi, które zaczęły napływać niemal od razu – już minutę po opublikowaniu.

#drogiblipie #blip Robię ankietę do artykułu, moglibyście napisać mi w jednej wiadomości, dlaczego prowadzicie mikrobloga?

shadowno > mimic: W celu poznawania i podtrzymywania znajomości oraz informowania co u mnie osobom zainteresowanym.

xoxsia > mimic: poznania blogosfery, ciekawych ludzi, wspólne zainteresowania, promowanie bloga.

angamoss > mimic: by promować swojego bloga na bloxie, zmienić przyzwyczajenia internetowe, śledzić Kominka 🙂 pozdrawiam 🙂

adamklimowski > mimic: Są rzeczy, o których nie warto wspomnieć na blogu, ale o których warto pamiętać.

robmar > mimic: nie prowadzę mikrobloga; komunikuję się ze znajomymi akurat w taki sposób

mediafun > mimic: mikroblog doskonale uzupełnia moje działania na blogu oraz w serwisach społecznościowych

essi001 > mimic: Żeby promować portal 😉

zbirkos > mimic: na mikroblogu reklamuję wpisy na swoim blogu

 

Do czego można wykorzystać mikroblogi?

  • Promocja witryny lub nowych wpisów na stronie
  • Promocja konkretnych produktów, podtrzymywanie relacji z klientami
  • Informowanie o konkursach i wydarzeniach
  • Prowadzenie dyskusji na różne tematy
  • Koordynacja działań – np. spotkania towarzyskiego
  • Poszukiwanie informacji, zgłaszanie próśb, monitorowanie newsów
  • Komunikacja z konkretnymi ludźmi
  • Relacja z wydarzeń, omawianie na bieżąco sytuacji
  • Dzielenie się życiem prywatnym

Michał Mietliński

Magazyn "płyń POD PRĄD” jest ogólnopolskim bezpłatnym kwartalnikiem studenckim z corocznym numerem specjalnym - STARTER dla studentów pierwszego roku. Magazyn trafia w potrzeby studentów używając różnorodnych form, takich jak: reportaże z ważnych wydarzeń na uczelniach; wywiady ze studentami, psychologami, profesorami, ciekawymi ludźmi; prezentacje kół naukowych; porady dotyczące zachowania się w różnych sytuacjach w życiu studenckim. „płyń POD PRĄD” dotyka ważnych tematów w życiu społecznym studenta, takich jak nauka, wartości oraz relacje międzyludzkie. Chcesz do nas pisać? Napisz! redakcja(at)podprad.pl Chcesz by objąć patronatem wydarzenie studenckie? Napisz do Marty! Marta Chelińska mchelinska(at)hotmail.com Kontakt do naczelnej - Katarzyny Michałowskiej: naczelna(at).podprad.pl

Komentarze

Komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Zobacz także Rozwój

Na górę