Nasz profile

W dobie AI, co z nauką obcego języka?

Rozwój

W dobie AI, co z nauką obcego języka?

W dobie AI, co z nauką obcego języka?

Sztuczna inteligencja i zautomatyzowane tłumaczenia nie zastąpią potrzeby nauki języków obcych

• British Council i Research Institute of Digital Innovation in Learning prezentują wyniki swojego badania, w którym wzięło udział 1348 nauczycieli i nauczycielek języka angielskiego na całym świecie, dotyczącego ich opinii na temat zastosowania AI w edukacji.

• 54% respondentów czuje się niewystarczająco przeszkolonych, aby swobodnie korzystać ze sztucznej inteligencji w swojej pracy, a 51% odnosi się sceptycznie do tego, jakoby AI miało zastąpić nauczycieli i nauczycielki.

• Aplikacje do nauki języków obcych to najczęściej używane narzędzia oparte na sztucznej inteligencji wśród nauczycieli i nauczycielek. 24% ankietowanych twierdzi, że w ogóle nie korzysta z AI.

Aż 60% nauczycieli i nauczycielek języka angielskiego nie zgadza się z twierdzeniem, że sztuczna inteligencja i zautomatyzowane tłumaczenia doprowadzą do tego, że przestaniemy się uczyć języków obcych

Tak prezentują się wyniki badania przygotowanego przez ekspertów British Council, organizacji reprezentująca Zjednoczone Królestwo Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej w zakresie współpracy kulturalnej i edukacyjnej, oraz Research Institute of Digital Innovation in Learning (ODUGlobal, z siedzibą na Old Dominion University w Wirginii, USA).

Sztuczna inteligencja nie jest w stanie zastąpić interakcji międzyludzkich

Wielu respondentów i respondentek podkreślało to, jak głębokie są kulturowe, społeczne i emocjonalne aspekty języków oraz to, że sztuczna inteligencja nie jest w stanie zastąpić interakcji międzyludzkich, jakie między innymi zachodzą między uczniami na zajęciach.

Wykorzystanie AI w nauczaniu języka angielskiego

W badaniu dotyczącym wykorzystania sztucznej inteligencji w nauczaniu języka angielskiego pod nazwą  Artificial Intelligence in English language teaching: Preparing for the future wzięło udział 1348 nauczycieli i nauczycielek języka angielskiego ze 118 krajów i regionów na całym świecie.

Mimo pojawienia się sztucznej inteligencji, 70% badanych zgadza się, że uczniowie powinni być w stanie samodzielnie pisać po angielsku (bez wykorzystania narzędzi opartych na AI).

Jeśli chodzi o rolę nauczycieli i nauczycielek, 51% respondentów wyraża sceptycyzm do tego, jakoby AI miało ich zastąpić do 2035 roku.

80% badanych wskazuje potrzebę rozwoju sztucznej inteligencji w celu wspierania nauki języka angielskiego na całym świecie, z uwzględnieniem różnych jego odmian. Pomoże to ułatwić inkluzywność w nauce języków i zmniejszy kwestie standaryzacji i wydajności, które dotykają nauczycieli i nauczycielek.

Pojawienie się sztucznej inteligencji postawiło wiele pytań i doprowadziła do zachwiania pewności nauczycieli i nauczycielek. Tylko 20% z nich czuje się odpowiednio przeszkolonych do korzystania ze sztucznej inteligencji podczas nauczania, a aż 54% czuje, że nie jest wystarczająco przeszkolona w tym zakresie. 27% z nich pozostaje neutralnych, wskazując na niepewność odnośnie do tego, jakie mają potrzeby szkoleniowe w zakresie AI.

Narzędzia i zastosowania sztucznej inteligencji w nauczaniu języka angielskiego

Oprócz opinii nauczycielek i nauczycieli języka angielskiego na temat AI, w badaniu Artificial Intelligence in English language teaching: Preparing for the future opisane są również informacje na temat wykorzystania sztucznej inteligencji przez 1348 nauczycieli i nauczycielek ze 118 krajów i regionów.

Narzędzia oparte na sztucznej inteligencji najczęściej używane przez nauczycieli i nauczycielki to: aplikacje do nauki języków (48%), aplikacje generujące mowę (37%) i chatboty (31%). 24% respondentów deklaruje, że nie korzysta z żadnych narzędzi opartych na AI.

Jeśli chodzi o zastosowania AI w nauczaniu języka angielskiego, nauczyciele wykorzystują ją do: tworzenia materiałów dydaktycznych (57%), wsparcia uczniów i uczennic w posługiwaniu się językiem angielskim (53%), tworzenia planów lekcji (43%). 18% badanych twierdzi, że nie korzysta ze sztucznej inteligencji do żadnego z tych celów. Może to częściowo wynikać z braku przeszkolenia w korzystaniu z AI i niepewności co do jej wpływu na teraźniejszość i przyszłość nauczania języka angielskiego.

O raporcie Artificial Inteligence in English language teaching

Podczas badania Artificial Intelligence in English language teaching: Preparing for the future, eksperci ds. technologii edukacyjnych z British Council i Research Institute of Digital Innovation in Learning (ODUGlobal, z siedzibą na Old Dominion University w Wirginii, USA) sprawdzili wykorzystanie sztucznej inteligencji w nauczaniu języka angielskiego (ELT) i uczeniu się na całym świecie.

Wydany raport składa się z trzech części: przeglądu literatury, ankiety oraz wywiadów jakościowych. Obejmuje on dogłębną analizę tego, w jaki sposób sztuczna inteligencja jest obecnie wykorzystywana w uczeniu się i nauczaniu języka angielskiego (ELT), na czym koncentrują się obecne badania oraz jak nauczyciele i inni kluczowi interesariusze postrzegają pojawienie się i wdrażanie szybko rozwijających się technologii opartych na AI.

Kluczowym wnioskiem wynikającym z badań jest znaczenie rozwijania umiejętności korzystania ze sztucznej inteligencji przez nauczycieli i uczniów

Kluczowym wnioskiem wynikającym z badań jest znaczenie rozwijania umiejętności korzystania ze sztucznej inteligencji przez nauczycieli i uczniów. W raporcie zwrócono również uwagę na obawy etyczne związane z wykorzystaniem i regulacją sztucznej inteligencji. Wśród nauczycieli obawy te są zrównoważone poczuciem podekscytowania i nadziei. Reasumując, nauczyciele i nauczycielki nie obawiają się, że w najbliższej przyszłości zostaną zastąpieni w swojej pracy przez narzędzia oparte na AI.

Oprócz zidentyfikowania potencjału sztucznej inteligencji do generowania nowych możliwości nauczania i uczenia się, zauważono również ryzyko pogłębienia istniejących nierówności w globalnej edukacji. Wykazano, że sztuczna inteligencja wykorzystuje przestarzałą teorię uczenia się. Istnieje również stronniczość w danych wykorzystywanych do szkolenia systemów AI.

Magazyn "płyń POD PRĄD” jest ogólnopolskim bezpłatnym kwartalnikiem studenckim z corocznym numerem specjalnym - STARTER dla studentów pierwszego roku. Magazyn trafia w potrzeby studentów używając różnorodnych form, takich jak: reportaże z ważnych wydarzeń na uczelniach; wywiady ze studentami, psychologami, profesorami, ciekawymi ludźmi; prezentacje kół naukowych; porady dotyczące zachowania się w różnych sytuacjach w życiu studenckim. „płyń POD PRĄD” dotyka ważnych tematów w życiu społecznym studenta, takich jak nauka, wartości oraz relacje międzyludzkie. Chcesz do nas pisać? Napisz! redakcja(at)podprad.pl Chcesz by objąć patronatem wydarzenie studenckie? Napisz do Marty! Marta Chelińska mchelinska(at)hotmail.com Kontakt do naczelnej - Katarzyny Michałowskiej: naczelna(at).podprad.pl

Komentarze

Komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Zobacz także Rozwój

Na górę