Nasz profile

Wszystkie ręce na pokład, czyli niezwykły hackaton

Aktualności

Wszystkie ręce na pokład, czyli niezwykły hackaton

Wszystkie ręce na pokład, czyli niezwykły hackaton

Nauczanie zdalne jest faktem od kilku miesięcy – także na poziomie wyższych uczelni. Zdaniem studentów, w obszarze efektywności systemu jest wiele do zrobienia. Priorytetem są rozwiązania technologiczne, które wesprą zaangażowanie uczestników w prowadzone zajęcia. Kluczem mają być innowacje. W połowie stycznia zespoły studentów z europejskich uczelni zewrą szable w niezwykłym hackatonie – EduHack 2021. Lista uczestników jest jeszcze otwarta.

EduHack 2021: international hackathon for the future of education: 14-17 stycznia 2021

Rekrutacja trwa do 31 grudnia 2020.

Więcej informacji i zapisy: https://eduhack2021.eu/

Marzec zmienił realia gospodarki, opieki medycznej i nauki. W ciągu kilkunastu dni konieczne okazało się opracowanie sposobów na przeniesienie całego życia do strefy cyfrowej. Słowo „on-line” stało się jednym z najczęściej odmienianych – podobnie, jak „maseczka”, „dezynfekcja” i „lock-down”. Jednym z obszarów najbardziej wymagających okazała się edukacja – w tym nauczanie studentów szkół wyższych. Udało się, ale wciąż jeszcze są obszary, którym daleko jest do perfekcji.

Raport przygotowany przez naukowców z Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach wskazał w październiku, że studenci nadal dostrzegają problemy techniczne, czy większy stres związany z egzaminami w trybie on-line. Z kolei Raport Biura ds. Osób Niepełnosprawnych Uniwersytetu Warszawskiego opublikowany w lipcu wskazał, że dydaktyka prowadzona zdalnie umożliwia dostosowanie tempa i zakresów wiedzy przekazywanej naraz do potrzeb odbiorców. Są zatem i plusy i minusy. Ale jedno jest pewne – nowa sytuacja rodzi wyzwania. Jako kluczowe z nich, eksperci wskazują zaangażowanie uczestników w zajęcia prowadzone zdalnie. Nad rozwiązaniami dotyczącymi budowania tego zaangażowania pracować będą studenci podczas międzynarodowego hackatonu, jaki organizuje w styczniu Inkubator Uniwersytetu Warszawskiego we współpracy z sześcioma europejskimi uniwersytetami. Tym razem nie będzie to jednak typowy maraton dla programistów.

– Po roku w nowej rzeczywistości potrafimy już scharakteryzować wyzwania. Znaki zapytania stawiamy pasjonatom innowacji… i nie możemy doczekać się efektów – powiedziała Aleksandra Zimnoch, kierowniczka Inkubatora UW. – Wspólnie ze studentami z całej Unii Europejskiej chcemy wypracować rozwiązanie  dotyczące budowania zaangażowania na zajęciach uniwersyteckich prowadzonych w formie online. Co ważne, wydarzenie nie jest skierowane wyłącznie do informatyków i programistów, jak standardowy hackaton, czyli maraton programowania. Tu będziemy myśleć interdyscyplinarnie. W wydarzeniu udział wezmą zespoły łączące kompetencje z różnych dziedzin – dodała.

Jak podkreślają organizatorzy, można jeszcze dołączyć do listy uczestników, choć zapełnia się ona szybko – studentami z całej Europy. Mile widziane są osoby zainteresowane tematem szeroko pojętej edukacji z uczelni akredytowanych przez państwa członkowskie Unii Europejskiej. Co to oznacza? Że wydarzenie jest otwarte i na tej właśnie otwartości opiera się założenie sukcesu. – Na pytanie o oczekiwania odpowiem: jesteśmy nastawieni bardzo pozytywnie do innowacyjnych dróg i rozwiązań. Studenci wielu dziedzin pracujący razem – z dużą motywacją do osiągnięcia efektu, to gwarant ciekawych rezultatów. Jakich? Takich, które później pozwolą w praktyczny sposób zmaksymalizować zaangażowanie studentów w świecie nauki online przy użyciu technologii – powiedziała Aleksandra Zimnoch.

Ideą hackatonów jest rywalizacja. Organizator zadaje problem i rywalizujące grupy mają zwykle określony czas na dostarczenie rozwiązania. Najczęściej – w obszarze programowania. Tym razem – w zakresie technicznych rozwiązań, które odpowiadają na potrzeby edukacji zdalnej. To główna wytyczna i motywator – mówią pomysłodawcy. Poza tym – „sky is the limit”. Organizatorzy przewidzieli pulę nagród w wysokości 5 tys. Euro i nagrody rzeczowe. Żeby je zdobyć, uczestnicy w grupach (od trzech do sześciu osób) przejdą przez proces kreowania pomysłów, ich walidacji oraz prototypowania. EduHack 2021 odbędzie się przy wsparciu ekspertów oraz facylitatorów i potrwa 3 dni.

EduHack 2021: international hackathon for the future of education: 14-17 stycznia 2021

Rekrutacja trwa do 31 grudnia 2020.

Więcej informacji i zapisy: https://eduhack2021.eu/

Magazyn "płyń POD PRĄD” jest ogólnopolskim bezpłatnym kwartalnikiem studenckim z corocznym numerem specjalnym - STARTER dla studentów pierwszego roku. Magazyn trafia w potrzeby studentów używając różnorodnych form, takich jak: reportaże z ważnych wydarzeń na uczelniach; wywiady ze studentami, psychologami, profesorami, ciekawymi ludźmi; prezentacje kół naukowych; porady dotyczące zachowania się w różnych sytuacjach w życiu studenckim. „płyń POD PRĄD” dotyka ważnych tematów w życiu społecznym studenta, takich jak nauka, wartości oraz relacje międzyludzkie. Chcesz do nas pisać? Napisz! redakcja(at)podprad.pl Chcesz by objąć patronatem wydarzenie studenckie? Napisz do Marty! Marta Chelińska mchelinska(at)hotmail.com Kontakt do naczelnej - Katarzyny Michałowskiej: naczelna(at).podprad.pl

Komentarze

Komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Zobacz także Aktualności

Na górę