Nasz profile

„Zagubione dusze” w Polskim Balecie Narodowym

Aktualności

„Zagubione dusze” w Polskim Balecie Narodowym

„Zagubione dusze” w Polskim Balecie Narodowym

Polski Balet Narodowy przygotowuje kolejny oryginalny spektakl baletowy „Zagubione dusze”, który zaspokoi z pewnością najbardziej wybredne gusty i wysokie oczekiwania artystyczne. Premiera odbędzie się 16 listopada 2019 roku na dużej scenie Teatru Wielkiego – Opery Narodowej.

Pod tajemniczym tytułem wieczoru baletowego kryją się jednoaktowe dzieła trojga różnych choreografów z najwyższej baletowej półki – dwa oparte na muzyce Igora Strawińskiego i jedno z muzyką Maxa Richtera. To prace legendarnej artystki polskiego pochodzenia, nieżyjącej już Bronisławy Niżyńskiej („Wesele”) oraz dwóch cenionych choreografów współczesnych: Brytyjczyka Wayne’a McGregora („Infra”) i naszego Krzysztofa Pastora („Do Not Go Gentle…”). Powstały one w różnych latach i do różnej muzyki, ale wszystkie penetrują na swój sposób odrębność osobowości ludzkich i wzajemne między nimi relacje w świecie rozmaitych uwarunkowań społecznych.

„Wesele”, czyli „rosyjskie sceny choreograficzne ze śpiewem i muzyką” Igora Strawińskiego, to mniej znana część dyptyku tego kompozytora, inspirowanego obrzędami dawnej Rusi. Po premierze jego Święta wiosny, w którym chodziło o rytuały obłaskawiające naturę – tutaj są to uroczystości zaślubin. Powstał rodzaj kantaty scenicznej inspirowanej pieśniami ludowymi. Orkiestra jest zdominowana przez elementy perkusyjne i toccatowo brzmiące fortepiany, muzykę przepełnia dynamizm i żywioł rytmu. Klasyczna choreografia Bronisławy Niżyńskiej (1891-1972) – siostry legendarnego Wacława, to jej najwspanialsze dzieło z 1923 roku, wznawiane do dzisiaj i prezentowane na najważniejszych scenach baletowych świata.

Muzyka Strawińskiego jest także kanwą choreografii Krzysztofa Pastora „Do Not Go Gentle…”, którą stworzył w 2000 roku dla Holenderskiego Baletu Narodowego. Wykorzystane tam przez niego kanony żałobne i pieśń Strawińskiego do słów Dylana Thomasa powstały wkrótce po tym, jak poeta obiecał kompozytorowi libretto operowe, ale zmarł. Balet to głęboko refleksyjny, nokturnowy, lamentacyjny – stanowi kontrapunkt dla orgiastycznie witalnego „Wesela”.

Nowy wieczór baletowy finalizuje emocjonalna „Infra” – głośne dzieło jednego z najznamienitszych współczesnych twórców tańca Wayne’a McGregora, którego inny porywający balet „Chroma” oglądaliśmy niedawno na scenie Teatru Wielkiego. Kolejny szlagier tego choreografa – „Infra” powstała w 2008 roku dla londyńskiego Royal Ballet do oryginalnej muzyki Maxa Richtera i od dekady zbiera entuzjastyczne recenzje na całym świecie. To iście gwiazdorskie zwieńczenie tego oryginalnego przedstawienia baletowego.

Polskiemu Baletowi Narodowemu będą oczywiście towarzyszyły w tym spektaklu żywe wykonania muzyczne pianistów i Orkiestry Opery Narodowej pod dyrekcją Grzegorza Nowaka, wzbogacone w utworach Strawińskiego udziałem kilkorga solistów-śpiewaków i Chóru Opery Narodowej.

 Spektakle 16/17/23/24 listopada 2019 r. oraz 14/16 czerwca 2020 r.

Teatr Wielki – Opera Narodowa

www.butik.teatrwielki.pl

Magazyn "płyń POD PRĄD” jest ogólnopolskim bezpłatnym kwartalnikiem studenckim z corocznym numerem specjalnym - STARTER dla studentów pierwszego roku. Magazyn trafia w potrzeby studentów używając różnorodnych form, takich jak: reportaże z ważnych wydarzeń na uczelniach; wywiady ze studentami, psychologami, profesorami, ciekawymi ludźmi; prezentacje kół naukowych; porady dotyczące zachowania się w różnych sytuacjach w życiu studenckim. „płyń POD PRĄD” dotyka ważnych tematów w życiu społecznym studenta, takich jak nauka, wartości oraz relacje międzyludzkie. Chcesz do nas pisać? Napisz! redakcja(at)podprad.pl Chcesz by objąć patronatem wydarzenie studenckie? Napisz do Marty! Marta Chelińska mchelinska(at)hotmail.com Kontakt do naczelnej - Katarzyny Michałowskiej: naczelna(at).podprad.pl

Komentarze

Komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Zobacz także Aktualności

Na górę