Nasz profile

Nie samym Amazonem żyje Europa

Rozwój

Nie samym Amazonem żyje Europa

Nie samym Amazonem żyje Europa

Rozetka, eMag, Alza, Pigu – giganci e-commerce z Europy Środkowo-Wschodniej. Zaczynali od sprzedaży sprzętem komputerowym i elektroniką, obecnie ich katalogi liczą tysiące produktów. Jak wypracowali pozycję lidera w regionie? Jakie rynki zdobyli a skąd się wycofali? I co wspólnego mają z Polską?

Zakupy online w Europie Zachodniej zdominowane zostały przez Amazon i eBay, tymczasem w krajach Europy Środkowo-Wschodniej rodzime firmy nie dały sobie odebrać pozycji lidera. Wartość rynku e-commerce w tym regionie wyniosła w 2022 r. blisko 94 mld euro, a wśród największych graczy wymienia się polskie Allegro, czeską Alzę, rumuńskie eMAG, litewskie Pigu czy ukraińską Rozetkę.

Pigu rozdaje nad Bałtykiem

Litewski sklep internetowy Pigu.lt powstał 2007 r. i bardzo szybko rozpoczął ekspansję na pozostałe kraje bałtyckie. W 2011 kupił łotewski 220.lv, a dwa lata później estoński Kaup24.ee, stając się liderem e-commerce’u w krajach bałtyckich.

Przez kolejne lata firma rozwijała i integrowała swoje e-sklepy. Jednocześnie od 2016 r. na rynku litewskim powstawać zaczęły sklepy stacjonarne Pigu.lt. Zapowiedziano też tworzenie podobnych w pozostałych krajach regionu.

Pierwszy marketplace w krajach bałtyckich

Wreszcie w 2019 r. udostępniono możliwość sprzedaży w sklepach grupy innym firmom, tworząc w ten sposób pierwszy marketplace w krajach bałtyckich. Choć wszystkie trzy e-sklepy działają pod swoimi dotychczasowymi szyldami, obsługiwane są z poziomu jednej platformy. Dzięki temu sprzedaż prowadzić można na wszystkich rynkach jednocześnie.

Kolejnym ważnym krokiem w rozwoju Pigu było połączenie się z fińską grupą Hobby Hall, właścicielem sklepów Hobbyhall.fi oraz Hansapost.ee. W ten sposób powstała Pigu Hobby Hall Group, która jako właściciel pięciu e-sklepów działa w krajach bałtyckich oraz Finlandii.

Przychody Pigu w 2022 r. wyniosły ponad 202 mln euro. To jest pomysł na biznes, możesz zobaczyć co sprzedaje się poprzez Pigu: https://pigu.lt/lt/

Rozetka – ukraiński dominator

Ukraiński e-commerce, podobnie jak Polski, ma jednego wyraźnego lidera – Rozetkę, która zaliczana jest do grupy pięciu najdroższych marek Ukrainy.

Nazwa, która po ukraińsku oznacza gniazdko elektryczne, nawiązuje do początków firmy, która w 2005 zaczynała od handlu w internecie elektroniką, a więc wszystkim, co da się podłączyć do gniazdka. Przez kolejne lata sklep internetowy Rozetka poszerzał dostępny asortyment i wprowadzał nowe kategorie produktów, stając się w końcu prawdziwym internetowym supermarketem.

Przełomowy okazał się dla Rozetki rok 2016, kiedy dotychczasowy sklep przekształcono w marketplace, na którym sprzedaż mogli rozpocząć inni. W kolejnych latach prężnie rozwijająca się firma zaczęła zdobywać coraz silniejszą pozycję, a dzięki fuzji z EVO Group, właścicielem Prom.ua, drugim najpopularniejszym marketplace w Ukrainie, zdobyła pozycję lidera ukraińskiego e-commerce.

Oprócz obecności w internecie, Rozetka rozwija też sieć stacjonarnych punktów – jest ich już ponad 400. Można w nich opłacić i odebrać zamówienie, sprawdzić towar czy też przymierzyć kupioną odzież i dokonać zwrotu.

Rozetka weszła na rynek mołdawski i uzbecki. Od połowy 2023 działa też w Polsce. Ukraińską platformę odwiedza miesięcznie ponad 80 mln użytkowników, to cztery razy więcej niż polskie Allegro. W 2022 r. obroty firmy wyniosły ok. 538 mln euro (18,3 mld hrywien).

Zerknij do ukraińskiej Rozetki: https://rozetka.com.ua/

Czeska Alza

Liderem na rynkach czeskim i słowackim jest Alza, firma o dość długiej historii. Powstała ona w Pradze już w 1994 r. jako Alzasoft i zajmowała się stacjonarną sprzedażą podzespołów komputerowych. Sklep internetowy Alza uruchomiony został już w 2000 r. Niedługo potem, bo w 2004 r. rozpoczęła się ekspansja na rynek słowacki, gdzie otwarto kilka punktów sprzedaży. Jednocześnie nowe sklepy powstawały w Czechach.

W 2006 r. firma przeszła rebranding i od tego czasu nosi nazwę Alza.cz. Wraz ze zmianą nazwy nastąpiło też stworzenie nowych wersji stron i sklepów internetowych w Czechach i Słowacji. Natomiast od 2009 r. firma zaczęła poszerzać swoją ofertę o kolejne kategorie produktów.

W kolejnych latach firma duży nacisk kładła na rozwój swojej sieci sklepów stacjonarnych oraz punktów odbioru, w tym paczkomatów AlzaBox. Obecnie w Czechach i Słowacji działa ponad 60 sklepów oraz 1000 AlzaBoxów. Dodatkowo podjęto próbę ekspansji na rynek węgierski (aktualnie sklep internetowy i 4 stacjonarne) oraz austriacki (sklep internetowy i 1 stacjonarny).

W odróżnieniu od innych europejskich i światowych potentatów e-commerce’u, Alza bardzo długo był sklepem internetowym, który prowadził sprzedaż jedynie we własnym imieniu. Dopiero w 2021 r., wraz z uruchomieniem serwisu AlzaTrade, który służy do rejestracji i weryfikacji firm chcących sprzedawać w serwisach Alza, lider czeskiego i słowackiego e-commerce’u przekształcił się w marketplace.

Przychody Alza za 2022 r. wyniosły ok. 1,8 mld euro. A tak wygląda czeska platforma sprzedażowa: https://www.alza.cz/

eMAG – lider w trzech krajach

W 2001 r. w Rumuni założony został sklep internetowy eMAG, który zajmował się handlem sprzętem i oprogramowaniem komputerowym oraz wyposażeniem biur. W kolejnych latach rozwijał się on analogicznie do innych, dążąc do oferowania jak najszerszej gamy produktów.

Mimo przejściowych kłopotów w czasie kryzysu finansowego w latach 2007-2008, eMAG szybko wrócił do tendencji wzrostowej i niedługo stał się największym e-sklepem w Europie Wschodniej.

Sukces na rodzimym rynku spowodował, że w 2012 r. eMAG zdecydował się wejść na sąsiedni, bułgarski rynek, na którym szybko zdobył pozycję dominująca. Udana ekspansja zmotywowała firmę do podjęcia w 2013 r. kolejnego kroku – wejścia do Węgier. Tam walka o klienta nie była już tak łatwa. Jednak sukcesywnie pozycja eMAG tym rynku rosła i ostatecznie pozwoliła do połączenia się z Extreme Digital, głównym węgierskim rywalem. Rozpoczęty w 2019 r. proces pozwolił stworzyć liczącego się regionalnie gracza, który jest w stanie konkurować z amerykańskimi czy chińskimi e-commercem.

W międzyczasie eMAG przestał być już tylko sklepem internetowym. W 2011 r. uruchomiony został marketplace w Rumunii, a w 2014 na rynkach bułgarskim i węgierskim. Zintegrowana platforma pozwoliła firmie również na uruchomienie usługi fulfilmentu i łatwej sprzedaży pomiędzy tymi trzema krajami. Dodatkowo w każdym z nich rozbudowywana jest też sieć stacjonarnych salonów sprzedaży.

W okresie swojej szybkiej ekspansji międzynarodowej eMAG w 2014 r. wszedł również na polski rynek, przejmując serwis Agito.pl. Tu jednak nie udało się firmie odnieść sukcesu i po sześciu latach zdecydował się na wyjście z Polski.

Zeszłoroczne przychody całej grupy wyniosły ok. 2,1 mld euro. Poza tym, jest to jedna z dwóch, obok Dacii, najdroższych marek w Rumunii.

Tak wygląda rumuńska platforma: https://www.emag.ro/

Magazyn "płyń POD PRĄD” jest ogólnopolskim bezpłatnym kwartalnikiem studenckim z corocznym numerem specjalnym - STARTER dla studentów pierwszego roku. Magazyn trafia w potrzeby studentów używając różnorodnych form, takich jak: reportaże z ważnych wydarzeń na uczelniach; wywiady ze studentami, psychologami, profesorami, ciekawymi ludźmi; prezentacje kół naukowych; porady dotyczące zachowania się w różnych sytuacjach w życiu studenckim. „płyń POD PRĄD” dotyka ważnych tematów w życiu społecznym studenta, takich jak nauka, wartości oraz relacje międzyludzkie. Chcesz do nas pisać? Napisz! redakcja(at)podprad.pl Chcesz by objąć patronatem wydarzenie studenckie? Napisz do Marty! Marta Chelińska mchelinska(at)hotmail.com Kontakt do naczelnej - Katarzyny Michałowskiej: naczelna(at).podprad.pl

Komentarze

Komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Zobacz także Rozwój

Na górę