Nasz profile

Poradniki

Mity i prawdy

Mity i prawdy

Wiemy, że uprawianie sportu kształtuje sylwetkę, wyrabia kondycję i wpływa zbawiennie na nasze zdrowie. Jednak z uprawianiem różnych rodzajów aktywności fizycznej łączy się wiele mitów.

Mit 1 intensywny trening = natychmiastowe chudnięcie

Fałsz. Utrata wagi po intensywnym treningu spowodowana jest tylko i wyłącznie utratą wody. Prawdziwego spadku wagi możemy oczekiwać dopiero po dłuższym czasie regularnych ćwiczeń. Najlepiej połączonych z racjonalnym odżywianiem.

Mit 2 siłownia lepsza dla kształtowania sylwetki niż aerobik

Prawda. Wprawdzie na zajęciach z aerobiku można spalić bardzo dużo kalorii, poprawić samopoczucie i kondycję, to właśnie ćwiczenia na siłowni pozwalają pięknie wyrzeźbić sylwetkę. Za najbardziej skuteczne uznawane są: body building oraz trening cardio (rowerek, bieżnia, stepper).

Mit 3 dzięki siłowni można schudnąć bez diety

Fałsz. Niestety nie ma tak lekko – żeby schudnąć trzeba zmienić nawyki żywieniowe. Chyba nikt nie spodziewa się, że po wizycie w siłowni może zjeść tłustą pizzę, miseczkę lodów śmietankowych z polewą czekoladową i schudnąć.

Mit 4 dzięki odpowiednim ćwiczeniom można powiększyć biust

Fałsz. Nie można powiększyć sobie biustu poprzez ćwiczenia. Jednak systematycznie wykonywane ćwiczenia wzmacniające mięśnie klatki piersiowej pozwalają wpływać na mięśnie podtrzymujące biust i przez to poprawić jego kształt.

Mit 5 idealne ramiona to kilka godzin ćwiczeń dziennie

Fałsz. Pięknie wyrzeźbione ramiona bez grama tłuszczu można osiągnąć ćwicząc 3 razy w tygodniu (około 1,5 godziny) w tym co najmniej pół godziny powinny zająć ćwiczenia cardio. Nie spodziewajmy się jednak cudów. Nasze ramiona nabiorą idealnego kształtu dopiero po jakichś 3 miesiącach. Na pocieszenie – znacznie wcześniej poprawi się wygląd nóg i brzucha.

Mit 6 brzuszki to idealny sposób na spalenie tłuszczu na brzuchu

Fałsz. Brzuszki nie pozwalają na spalenie tłuszczu, rozwijają jednak muskulaturę brzucha.

Mit 7 trening siłowy hamuje wzrost u młodych ludzi

Prawda. Dotyczy to jednak tylko nieprawidłowo prowadzonego treningu. Zbyt dużo ćwiczeń obciążających kręgosłup (np. ze sztangą) może być przyczyną uszkodzeń kręgosłupa, stawów kolanowych i biodrowych, które u młodych ludzi nie są jeszcze dobrze wykształcone. Ćwiczenia dobrane indywidualnie, wykonywane pod opieką instruktora, przynoszą same korzyści.

Mit 8 można chudnąć i nadal ważyć tyle samo

Prawda. Bardzo często można spotkać się z sytuacją, kiedy wskaźnik wagi nawet nie drgnie, a ubrania robią się coraz luźniejsze. To częste w przydatku treningu budującego mięśnie – one w końcu też mają swoją wagę. Najlepiej jest oceniać swoje wyniki poprzez starą garderobę. Jeśli robi się coraz luźniejsza – trening daje efekty.

Mit 9 na siłowni trzeba pić napoje izotoniczne

Fałsz. To przykazanie wmawiane nam przez producentów tychże napojów. Napoje izotoniczne uzupełniają niedobór węglowodanów i elektrolitów, ale przydają się tylko podczas bardzo intensywnego wysiłku fizycznego przy wysokim tętnie (np. bieg w maratonie). Przy umiarkowanym wysiłku mogą nawet powodować tycie.

Mit 10 – intensywne ćwiczenia mogą szkodzić sercu

Prawda i fałsz. Każde źle dobrane ćwiczenia szkodzą. W wyborze treningu powinien pomóc nam instruktor – powinien dobrać go do naszego wieku, kondycji, zdrowia.

Mit 11 – można ćwiczyć i nie schudnąć

Prawda. Centymetry tracimy jedynie wtedy, kiedy ćwiczymy przy odpowiednim tętnie. Podczas ćwiczeń nasz puls powinien utrzymywać się na poziomie 60 – 70 proc. tętna maksymalnego (aby je obliczyć, odejmij swój wiek od 220). Osoby bardziej wytrenowane powinny zbliżać się do górnej granicy (dla 20-latków wynosi ona 140, dla 30-latków: 133), a mniej zaprawieni – do dolnej (odpowiednio: 120, 114).

cytowane za źródłem na ciacha.net

CZYTAJ DALEJ
Zobacz również
Katarzyna Michałowska

Redaktor naczelna Magazynu "płyń Pod Prąd", reporter, dziennikarz, podcasterka na StacjaZmiana.pl, ogarnia @3miastotweetup i @TweetupAcademy. Przewodniczka po muralach na Zaspie #kochamurale. Od wielu lat szkoli młodych dziennikarzy. Prowadzi warsztaty związane z rozwojem inteligencji emocjonalnej. Inicjatorka i dyrektor programowy konferencji Medionalia. Twitter: KaMichalowska Snap: podprad Insta: Kmichalowska mail: naczelna(at)podprad.pl

Komentarze

Komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Zobacz także Poradniki

Na górę