Nasz profile

Poradniki

Mity i prawdy

Mity i prawdy

Wiemy, że uprawianie sportu kształtuje sylwetkę, wyrabia kondycję i wpływa zbawiennie na nasze zdrowie. Jednak z uprawianiem różnych rodzajów aktywności fizycznej łączy się wiele mitów.

Mit 1 intensywny trening = natychmiastowe chudnięcie

Fałsz. Utrata wagi po intensywnym treningu spowodowana jest tylko i wyłącznie utratą wody. Prawdziwego spadku wagi możemy oczekiwać dopiero po dłuższym czasie regularnych ćwiczeń. Najlepiej połączonych z racjonalnym odżywianiem.

Mit 2 siłownia lepsza dla kształtowania sylwetki niż aerobik

Prawda. Wprawdzie na zajęciach z aerobiku można spalić bardzo dużo kalorii, poprawić samopoczucie i kondycję, to właśnie ćwiczenia na siłowni pozwalają pięknie wyrzeźbić sylwetkę. Za najbardziej skuteczne uznawane są: body building oraz trening cardio (rowerek, bieżnia, stepper).

Mit 3 dzięki siłowni można schudnąć bez diety

Fałsz. Niestety nie ma tak lekko – żeby schudnąć trzeba zmienić nawyki żywieniowe. Chyba nikt nie spodziewa się, że po wizycie w siłowni może zjeść tłustą pizzę, miseczkę lodów śmietankowych z polewą czekoladową i schudnąć.

Mit 4 dzięki odpowiednim ćwiczeniom można powiększyć biust

Fałsz. Nie można powiększyć sobie biustu poprzez ćwiczenia. Jednak systematycznie wykonywane ćwiczenia wzmacniające mięśnie klatki piersiowej pozwalają wpływać na mięśnie podtrzymujące biust i przez to poprawić jego kształt.

Mit 5 idealne ramiona to kilka godzin ćwiczeń dziennie

Fałsz. Pięknie wyrzeźbione ramiona bez grama tłuszczu można osiągnąć ćwicząc 3 razy w tygodniu (około 1,5 godziny) w tym co najmniej pół godziny powinny zająć ćwiczenia cardio. Nie spodziewajmy się jednak cudów. Nasze ramiona nabiorą idealnego kształtu dopiero po jakichś 3 miesiącach. Na pocieszenie – znacznie wcześniej poprawi się wygląd nóg i brzucha.

Mit 6 brzuszki to idealny sposób na spalenie tłuszczu na brzuchu

Fałsz. Brzuszki nie pozwalają na spalenie tłuszczu, rozwijają jednak muskulaturę brzucha.

Mit 7 trening siłowy hamuje wzrost u młodych ludzi

Prawda. Dotyczy to jednak tylko nieprawidłowo prowadzonego treningu. Zbyt dużo ćwiczeń obciążających kręgosłup (np. ze sztangą) może być przyczyną uszkodzeń kręgosłupa, stawów kolanowych i biodrowych, które u młodych ludzi nie są jeszcze dobrze wykształcone. Ćwiczenia dobrane indywidualnie, wykonywane pod opieką instruktora, przynoszą same korzyści.

Mit 8 można chudnąć i nadal ważyć tyle samo

Prawda. Bardzo często można spotkać się z sytuacją, kiedy wskaźnik wagi nawet nie drgnie, a ubrania robią się coraz luźniejsze. To częste w przydatku treningu budującego mięśnie – one w końcu też mają swoją wagę. Najlepiej jest oceniać swoje wyniki poprzez starą garderobę. Jeśli robi się coraz luźniejsza – trening daje efekty.

Mit 9 na siłowni trzeba pić napoje izotoniczne

Fałsz. To przykazanie wmawiane nam przez producentów tychże napojów. Napoje izotoniczne uzupełniają niedobór węglowodanów i elektrolitów, ale przydają się tylko podczas bardzo intensywnego wysiłku fizycznego przy wysokim tętnie (np. bieg w maratonie). Przy umiarkowanym wysiłku mogą nawet powodować tycie.

Mit 10 – intensywne ćwiczenia mogą szkodzić sercu

Prawda i fałsz. Każde źle dobrane ćwiczenia szkodzą. W wyborze treningu powinien pomóc nam instruktor – powinien dobrać go do naszego wieku, kondycji, zdrowia.

Mit 11 – można ćwiczyć i nie schudnąć

Prawda. Centymetry tracimy jedynie wtedy, kiedy ćwiczymy przy odpowiednim tętnie. Podczas ćwiczeń nasz puls powinien utrzymywać się na poziomie 60 – 70 proc. tętna maksymalnego (aby je obliczyć, odejmij swój wiek od 220). Osoby bardziej wytrenowane powinny zbliżać się do górnej granicy (dla 20-latków wynosi ona 140, dla 30-latków: 133), a mniej zaprawieni – do dolnej (odpowiednio: 120, 114).

Redakcja Pod Prąd

Magazyn "płyń POD PRĄD” jest ogólnopolskim bezpłatnym kwartalnikiem studenckim z corocznym numerem specjalnym - STARTER dla studentów pierwszego roku. Magazyn trafia w potrzeby studentów używając różnorodnych form, takich jak: reportaże z ważnych wydarzeń na uczelniach; wywiady ze studentami, psychologami, profesorami, ciekawymi ludźmi; prezentacje kół naukowych; porady dotyczące zachowania się w różnych sytuacjach w życiu studenckim. „płyń POD PRĄD” dotyka ważnych tematów w życiu społecznym studenta, takich jak nauka, wartości oraz relacje międzyludzkie. Chcesz do nas pisać? Napisz! redakcja(at)podprad.pl Chcesz by objąć patronatem wydarzenie studenckie? Napisz do Marty! Marta Chelińska mchelinska(at)hotmail.com Kontakt do naczelnej - Katarzyny Michałowskiej: naczelna(at).podprad.pl

Komentarze

Komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Zobacz także Poradniki

Na górę